Hoe zorg je dat je fit en vitaal bent

blog

Wist jij dat een op de zes werkenden last heeft van een burn-out? Daarnaast vallen helaas jaarlijks veel mensen uit vanwege chronische ziektes zoals een hartaanval, beroerte, kanker en diabetes.

Het goede nieuws is dat je een goede gezondheid voor een deel zelf in de hand hebt.

Ziektes worden zeker niet alleen genetisch bepaald. Het overgrote deel kunnen we voorkomen door onze levensstijl. Door goede voeding en beweging maar ook door stress te verminderen waardoor je niet in die burn-out terecht komt.

Hoe zorg je dat je fit en vitaal bent

Er is dus veel dat je zélf kunt doen aan een goede gezondheid. Door wat je eet. Wat je aan beweging doet. Hoe je privéomstandigheden zijn. En ook wat er tussen je oren gebeurt. Heb je langdurig last van stress, dan raak je overspannen. Of je ontwikkelt allerlei lichamelijke klachten zoals hart- en vaatziektes, ernstige migraine of rugpijn.

Dit kun je zelf doen om sterk en vitaal te zijn

  1. Kies voor goede voeding

Eigenlijk is dit niet heel ingewikkeld. Stop met het eten van (teveel) suiker, beperk koffie tot maximaal 2 kopjes per dag, wees matig met vlees, eet geen producten met witte tarwe maar alleen volkoren en eet veel groenten en fruit. Matig je alcoholinname. O ja, en drink 2 liter water per dag.

  1. Kom in beweging

Tegenwoordig zitten we te veel. Daardoor gebruiken we onze spieren te weinig. Ook is veel zitten niet goed voor je hersenen en het opbouwen van je weerstand. Je lijf moet in beweging zijn om te zorgen dat alle processen goed door blijven gaan.

Heb je een fysiek beroep, dan ben je al veel in beweging. Je denkt dan vast dat je dat niet meer aan sport hoeft te doen. Toch is dat niet waar. Vaak zie je dat de bewegingen op het werk eenzijdig zijn. In dat geval is het belangrijk om ook je andere spieren goed te blijven gebruiken. Krachtoefeningen zijn dan een aanrader. Daarnaast is het heel belangrijk om te zorgen dat je je werk op de juiste manier doet. Waardoor je je rug en knieën bijvoorbeeld het minste belast. Hoe je dat doet, lees je hier: https://www.cz.nl/-/media/zakelijk/informatiekit-fysieke-belasting-fysiek-zwaar-werk.pdf

Zit je veel, dan wordt het tijd om in beweging te komen. Zet een stappenteller op je telefoon en probeer 10.000 stappen per dag te maken. Laat de auto vaker staan, maak tussen de middag een wandeling en haal in het vervolg zelf je koffie in plaats van je door je collega te laten bedienen. Dan heb je zo extra stappen te pakken.

  1. Zorg voor genoeg rust, slaap en je innerlijke mens

Stress is misschien wel de grootste sluipmoordenaar. Eén op de zes Nederlanders, dat zijn ruim 1,2 miljoen mensen, ervaren ernstige psychische klachten. We maken ons zorgen, lopen op onze tenen, nemen te weinig rust. Dat kan door allerlei omstandigheden. Omdat het thuis niet lekker loopt. Of omdat je het niet naar je zin hebt op je werk.

Helaas kom je dan vaak in een neerwaartse spiraal terecht. Daar kom je bijna niet meer uit. Doordat je stress voelt, ga je ongezonder eten. Die frikandel, het gebak of dat biertje wordt dan een verleidelijke manier om jezelf te troosten. Daardoor voel je je nog minder goed. Je slaapt slechter. En slecht slapen zorgt ervoor dat je weerstand helemaal onderuitgaat.

Ervaar je geestelijke druk? Onderneem actie. Neem het serieus. Is er bijvoorbeeld iets op je werk? Bespreek het met je leidinggevende. Werk je voor ons, praat dan met je accountmanager. Misschien kun je tijdelijk ander werk doen. Een training volgen. Kijk wat er nodig is zodat je je beter gaat voelen. Want de volgende fase is dat je ziek thuis zit.

  1. Investeer in je sociale omgeving

Wij mensen zijn sociale dieren. Familie, vrienden, een lieve partner, collega’s: ze zijn allemaal heel belangrijk voor ons welzijn. We willen ons verbonden voelen. Het is dan ook van belang dat je investeert in je omgeving. Mensen ziet en spreekt. Die aandacht heb je echt nodig.

Misschien denk je dat het onzin is. Dat jij dat niet nodig hebt. Toch zijn er veel onderzoeken die het verband aantonen tussen een goede sociale omgeving en een lang en gezond leven. Wist je bijvoorbeeld dat mannen met een relatie gemiddeld 4 jaar langer leven en dan hun vrijgezelle soortgenoot? Dat is wat het sociale aspect met je doet. Onderschat dat niet. Het is de basis voor je gezondheid.

Ga met jouw gezondheid aan de slag! En praat erover

Verandering begint met bewust worden. We kunnen allemaal zelf iets doen aan onze gezondheid. Aan onze vitaliteit. In principe is dat niet moeilijk. Terwijl het zo essentieel is. Voel je je goed, dan gaat alles beter. Zowel thuis als op het werk.

Vind je het lastig om dit alleen te doen? Praat er dan over met je huisarts of met je leidinggevende. Vaak kun je dan hulp krijgen van een coach. Die wordt onder voorwaarden veelal ook vergoed door je verzekering. Het belangrijkste is: blijf er niet mee zitten maar kom in actie.

Je gezondheid is uiteindelijk het allerbelangrijkste in je leven. Zorg er goed voor.

Budget voor Vitaliteit

AB Werkt vindt het belangrijk dat haar medewerkers fit en vitaal zijn, én blijven. Want: ben je vitaal, dan draagt dat bij aan goede prestaties op de werkvloer. Daarom bieden we onze medewerkers budget voor vitaliteit. Dat is bedoeld om hen te stimuleren bewust met gezondheid en welzijn aan de slag te gaan. Soms kun je daar wel hulp bij gebruiken, van een coach bijvoorbeeld.

We vergoeden onze medewerkers daarom op jaarbasis 100 euro netto als ze hulp inschakelen. Bijvoorbeeld om te stoppen met roken. Of om samen met een lifestyle coach te werken hoe met spanningen om te gaan. Als je onder begeleiding wilt afvallen. Maar ook als je preventief fysiotherapie nodig hebt en daarmee voorkomt dat je klachten ontwikkelt.

Wil je daar meer over weten? Neem dan contact op met een regiokantoor bij jou in de buurt!

Ontvang de nieuwsbrief

Met vacatures én informatie over werk en solliciteren