Fruitbedrijf W. Notermans plukt de voordelen van werken met internationale werknemers

Manon Pinkers Accountbeheerder
ervaringsverhaal

Het zijn uitdagende tijden in de fruitteelt. De prijs op de veiling ligt laag, er is veel concurrentie uit het buitenland en de kosten zijn voor de telers de laatste jaren alleen maar gestegen. Norman Notermans van Fruitbedrijf W. Notermans in Noorbeek kan erover meepraten. Sinds twee jaar zit hij in een maatschap met zijn vader, die het bedrijf ooit van zijn vader overnam. Norman ontfermt zich over de appel- en perenteelt, zijn vader over de aardbeienteelt en zijn moeder runt de boerderijwinkel. Naast een aantal eigen medewerkers, heeft Norman elk jaar een aantal goede fruitplukkers nodig. Die zijn niet makkelijk om te vinden. Maar door AB Werkt kan hij rekenen op voldoende internationale werknemers.

“Vroeger was het geen enkel probleem om mensen te krijgen voor de appel- en perenoogst”, zegt Norman. “Die kwamen uit zichzelf langs om te vragen of er werk was. Die tijden zijn voorbij. Mensen willen meer betaald krijgen en kunnen op meerdere plekken aan de slag. Het werd voor ons steeds lastiger om elk jaar aan genoeg seizoenarbeiders te komen. Toen hebben we AB Werkt ingeschakeld.”

Kwaliteit en continuïteit

Manon Pinkers is Accountbeheerder bij AB Werkt. Ze heeft een agrarische achtergrond en komt “uit een dorp verderop”. Manon zorgt ervoor dat er jaarlijks voor Notermans en andere fruitbedrijven in Zuid-Limburg genoeg fruitplukkers beschikbaar zijn. Manon: “Na de fruitpluk ga ik langs om te evalueren. We proberen altijd om goede medewerkers het jaar erna weer terug te laten komen. In mei maak ik een rondje langs de fruitbedrijven om te inventariseren hoeveel fruitplukkers iedereen voor welke periode nodig heeft. In juni heb ik nog een keer contact. Samen met onze bemiddelaars in o.a. Polen en Roemenië zorgen we ervoor dat we altijd voldoende capaciteit hebben. En dat we de kwaliteit en continuïteit kunnen bieden die de fruittelers nodig hebben.”

E-Flex

Halverwege het gesprek schuift de moeder van Norman aan. “We hebben een aantal medewerkers die ook buiten het seizoen meewerken. Daarvoor regelden we altijd zelf de verloning en ook de huisvesting. Op een goed moment hebben we besloten om het aannemen van die medewerkers via E-flex, het digitale uitzendbureau van AB Werkt, te laten lopen. De huisvesting zijn wij blijven regelen. Maar toen het in de coronaperiode steeds lastiger werd om in de buurt aan vakantiewoningen te komen, hebben we alles bij AB Werkt ondergebracht. We wisten dat AB Werkt huisvesting regelde voor haar werknemers. Dat was voor ons ook een reden om met AB Werkt te gaan samenwerken.”

Huisvesting en meer

Norman omschrijft het voordeel van AB Werkt duidelijk: “Je betaalt wel iets meer voor een medewerker, maar je hebt er zelf veel minder werk aan. Een heleboel eromheen wordt voor je geregeld.” Manon: “We regelen niet alleen de huisvesting. Maar bijvoorbeeld ook vervoer, zorgverzekering, begeleiding bij ziekteverzuim, verloning en planning.” Norman: “Het werd voor ons ook allemaal te ingewikkeld. Je spreekt wel een paar woordjes Pools en Roemeens. Maar als je dan bijvoorbeeld met iemand naar de huisarts moet, dan ervaar je toch een taalbarrière.” Manon: “We proberen het altijd zo te regelen dat een aantal mensen Engels spreekt. Onze personeelsbeheerders spreken sowieso de taal van de medewerkers. Die vinden het erg prettig als ze in hun eigen taal worden aangesproken.” Norman: “Het is fijn dat het allemaal voor ons wordt geregeld. AB Werkt gaat dan met die medeweker naar de huisarts. En probeert ook altijd zo snel mogelijk een vervanger te regelen als iemand uitvalt.”

     

Service voor werkgevers én werknemers

AB Werkt biedt bedrijven zoals Notermans de zekerheid dat ze in het seizoen de medewerkers krijgen die ze zo hard nodig hebben. En doet er ook alles aan om die mensen vast te houden en het jaar erna terug te laten komen. Manon: “De voorwaarden die je aan internationale werknemers biedt, bepalen in grote mate of je ze kunt vasthouden. Goede huisvesting is daarbij belangrijk. Wij regelen alles voor de medewerkers. We zorgen dat al het papierwerk in orde is en dat ze weten wie hun contactpersoon is. Ze krijgen ook ruim de tijd om te wennen en hun nieuwe huis in orde te maken. Dat vinden we belangrijk. We werken met mensen en zo behandelen we ze ook.”

Ook internationale werknemers nodig voor de fruitpluk?

Lees hier meer over de voordelen of neem contact op met een accountmanager bij jou in de buurt en maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek.

Heb je vragen over dit ervaringsverhaal artikel

Manon Pinkers Accountbeheerder

Ontvang de nieuwsbrief

Met vacatures én informatie over werk en solliciteren

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden