Werknemers met geldzorgen: dit kun jij voor ze doen

blog

Bij drie op de vijf bedrijven lopen mensen rond met geldproblemen, blijkt uit onderzoek van het Nibud. Bij jou ook? Of heb je eigenlijk geen idee? Financiële stress heeft niet alleen negatieve invloed op het privéleven van je werknemers, maar ook op je bedrijf. Goede reden om eens te kijken wat jij hierin als werkgever kunt betekenen.

Stress is funest. En laat het nu net het grootste gevolg zijn van financiële problemen. Stress kan zorgen voor slaap- en concentratieproblemen, vermoeidheid, hoge bloeddruk of zelfs depressie. Langdurige spanning kan er zelfs voor zorgen dat je IQ daalt, je sneller verkeerde beslissingen maakt en je langetermijnvisie verdwijnt. Vervelend in het dagelijks leven, maar ook zeker niet handig op de werkvloer.

Leren signaleren

Een geldprobleem brengt vaak schaamte met zich mee. Kleine kans dus, dat een hoogopgelopen schuld of gokprobleem bij het koffiezetapparaat aan het licht komt. Daarom is het handig om tussen de regels door te lezen. Signalen die kunnen duiden op geldproblemen bij je werknemer zijn bijvoorbeeld:

  • geld lenen bij collega’s
  • verzoekjes om meer uren of een voorschot
  • korter lontje hebben
  • toename van ziekteverzuim
  • diefstal of fraude plegen

Het gesprek aanknopen

Vermoed je dat er geldproblemen spelen onder je personeel, ga dan het gesprek aan. Iemands financiële situatie aankaarten is niet per se makkelijk, maar wel noodzakelijk. Daarom geven we je graag tips om het gesprek voor beiden aangenamer te maken.

Wees discreet
Een onderwerp als deze bespreek je onder vier ogen. Een goed begin is duidelijk maken dat alles wat besproken wordt discreet en vertrouwelijk blijft. En beloof dat het geen invloed heeft op het behoud van zijn of haar baan. Op deze manier geef je het signaal dat alles open en vooral ook eerlijk verteld kan worden.

Oordeel niet
Voelt je collega dat die zich open kan stellen, vraag dan door. De kunst is om dit laagdrempelig te houden. Je bent er immers niet om te oordelen. Leidt het onderwerp in door de signalen die je hebt opgevangen te benoemen en vraag of je daar iets over mag vragen.

Verwijs door
Mocht er duidelijk worden dat er geldzorgen zijn en waar die vandaan komen, dan kun je hulp bieden. Met een doorverwijzing naar schuldhulporganisaties of door een afspraak te maken bij het juridisch loket. Wil je jouw collega een helpende hand bieden? Kijk dan eens naar dit advies van het Nibud.

Kom erop terug
Reflecteer na een tijdje. Maak hierin duidelijk dat je de eerlijkheid van je werknemer waardeert en dat je graag hoort of het gesprek heeft geholpen. Dit is fijn voor jou als gespreksvoerder, maar kan ook als een stok achter de deur functioneren voor je collega.

Problemen vermijden

Voorkomen is beter dan genezen. Daar kun je als werkgever ook het één en ander aan doen. Daarom is dit misschien wel onze belangrijkste tip: maak het normaal om over geldzaken te spreken. Dit kun je doen door eens een workshop te organiseren of een e-learning aan te bieden.

Ook kun je bijvoorbeeld meedenken bij grote levensgebeurtenissen als het krijgen van een kind, een scheiding of een overlijden. Dit brengt vaak financiële gevolgen met zich mee. Heb je laaggeletterden in dienst of mensen die de Nederlandse taal niet goed beheersen? Houd er rekening mee dat de kans op geldzorgen bij hen groter is.

Op deze pagina lees je meer over de preventie van geldzorgen.

 

Ontvang de nieuwsbrief

Met vacatures én informatie over werk en solliciteren

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden