Dat je werknemers zich een keer ziek melden, is niet te voorkomen. Iedereen is vatbaar voor een griepje. Waar je wél invloed op hebt, is langdurig ziekteverzuim. Hoe? Door het gesprek aan te gaan en mee te denken over een oplossing. Deze tips helpen je daarbij.
1. Zorg voor een veilige en open sfeer
Veel werknemers durven niet aan hun leidinggevende te vertellen hoe het echt met ze gaat. Hoe dat komt? Ze zijn bang dat de leidinggevende denkt dat ze hun werk niet aankunnen. Een veilige en open sfeer binnen het bedrijf kan dat veranderen. Is iemand stiller, minder productief of prikkelbaar? Reden genoeg om even met elkaar te praten
2. Ga het gesprek aan
Het valt niet vaak genoeg te zeggen: aandacht voor de medewerker is het allerbelangrijkste.
Ga in gesprek en zeg wat je merkt: “Ik merk dat je de laatste tijd stil/gestrest/afwezig bent.” En vraag wat er aan de hand is en waarmee je kunt helpen. Oordeel niet en leg je focus op goed luisteren. Alleen deze aandacht is al heel waardevol. Ook een werkoverleg leent zich er goed voor om met je medewerkers in gesprek te gaan. Zorg dat de sfeer niet te zakelijk wordt en breng regelmatig het onderwerp werkdruk en stress aan de orde. Doe dit op een open en veilige manier.
3. Denk mee over een oplossing
Vindt een medewerker de werkdruk te hoog? Kom dan niet meteen met een kant-en-klare oplossing, maar denk mee. Een oplossing die gedragen is door een medewerker werkt namelijk vaak beter dan één die jij bedenkt. Een gestrest gevoel hoeft ook echt niet altijd met het werk te maken te hebben. Een huilbaby of een ernstig ziek familielid kan ook de oorzaak zijn. Denk in dat geval ook mee hoe de situatie iets te verlichten is. Als iemand een ziek familielid heeft, kun je bijvoorbeeld voorstellen dat hij of zij tijdelijk minder werkt of even wat vakantiedagen opneemt. En bij een huilbaby is het misschien een idee om ’s ochtend wat later te beginnen. Komt het wel door het werk? Neem dan samen het takenpakket onder de loep en kijk of er iets over te dragen is aan een collega.
4. Kom terug op eerdere gesprekken
Met één gesprek ben je er meestal niet. Spreek af om op de korte termijn weer met elkaar te praten. Bij zo’n tweede, derde of tiende gesprek is het goed om terug te blikken. Wat is er in de tussentijd veranderd? En hoe komt dat? Als de situatie nog ongeveer hetzelfde is, is het tijd voor een plan B. Neem eerder genoemde actiepunten onder de loep en zoek – eventueel met de hulp van een bedrijfsarts – naar andere oplossingen.
5. Schakel de hulp in van AB Werkt
Als deze tips niet genoeg zijn, kun je altijd je AB Werkt-accountmanager om advies vragen. Wij denken graag met je mee over het welzijn van je uitzendkrachten. Zo voeren we vitaliteitsgesprekken. Lees hier hoe zo’n gesprek in zijn werk gaat en hoe het bij kan dragen aan gezonde, gelukkige medewerkers. En vind je het lastig om te herkennen dat iemand niet lekker in z’n vel zit? In deze blog vertellen we wat de belangrijkste signalen zijn.