Interview met innovatieve boomkweker Peter Bongers

QuickHedge loopt voorop door innovatie en goede keuzes

‘Privacy within one day’ belooft het Brabantse bedrijf QuickHedge. De kwekerij van hagen maakt daarvoor volop gebruik van innovatie en de nieuwste technologie. ‘Met behulp van GPS zetten we alle haagplanten op exact uitgemeten plekken in de grond.’

Peter Bongers QuickHedge

Boomkweker Peter Bongers begon in 2004 met het verwezenlijken van zijn droom. Hij wilde een bijzonder product ontwikkelen, met een krachtige uitstraling. Hij bedacht de QuickHedge kant-en-klaar haag. Daarmee speelt hij in op de wens van mensen die in een pas aangelegde tuin niet jarenlang in het zicht willen zitten vanwege een nog niet volgroeide haag. Onder de slogan ‘privacy within one day’ levert het bedrijf in 2017 29 verschillende soorten volgroeide hagen. Deze vinden via hoveniers en architecten hun weg naar tuinen en parken in heel Europa.

Volwaardige hagen

Het begint allemaal met een goede en gezonde bodem, zegt Bas Verbrugge van QuickHedge. ‘Wij prepareren onze grond zorgvuldig, zodat we er zes jaar lang met intensieve teelt gebruik van kunnen maken. Vervolgens planten we op die bodem haagplanten van 30 tot 40 centimeter. Die kweken wij in die zes jaar op tot volwaardige hagen. Na zes jaar gaan ze kant-en-klaar per meter naar de consument toe.’

Onbemande tractor

Om zo efficiënt mogelijk te werken, maakt QuickHedge gebruik van de modernste technologie. Bas Verbrugge: ‘Met behulp van GPS zetten we alle haagplanten op exact uitgemeten plekken in de grond. Per meter plaatsen we vier haagplanten. Daarvoor rijdt een onbemande tractor over het perceel, waarbij onze medewerkers met behulp van de precisiebepaling de haagplanten precies op de juiste plek planten. We hebben alle daarvoor benodigde machines zelf ontwikkeld, samen met een leverancier die bekend was met de markt van boomkwekerijen. De machines zijn daardoor uniek; er is op de hele wereld geen tweede van. Ons werk is van het begin tot het eind gemechaniseerd. We hebben het zo ingericht, dat we het meeste met vijf mensen aankunnen. Wel zetten we uitzendkrachten via AB Werkt in om de pieken af te vangen.’

Innovatieve producten

Het unieke van QuickHedge is volgens Bas Verbrugge dat het bedrijf het jaar rond kan uitleveren. ‘Daardoor is de hovenier niet meer afhankelijk van het plantseizoenen en kan deze het hele jaar door zijn tuin aanleggen.’

QuickHedge heeft wel te maken met een trendgevoelige markt. ‘We kweken de traditionele soorten, zoals de beukenhaag en de taxushaag. Maar daarnaast zien we dat met name architecten steeds meer vragen om innovatieve producten’, zegt Bas Verbrugge. ‘We proberen continu in te spelen op die trends in de markt. Denk aan het kweken van hagen die in de herfst heel mooi kleuren. Maar omdat onze kant-en-klaar hagen zes jaar nodig hebben om te groeien, moeten we nu dus al beslissingen nemen voor producten die we pas in de toekomst kunnen leveren. Dat kan gevaarlijk zijn, maar biedt ook heel veel kansen. Door te innoveren en proberen steeds de goede keuzes te maken, blijven wij voorop lopen in de markt.’

Quickhedge en AB Werkt

Deel deze pagina: