LIVAR: ‘Het roer moest om in de varkenshouderij’

Wat de markt wil en wat de markt krijgt, is niet altijd hetzelfde. Ze kunnen er bij Livar over meepraten. Enkele varkenshouders in Limburg gingen eind jaren negentig in gesprek met klanten en consumenten. Ze ontdekten dat er een markt was voor scharrelvarkens. Eind jaren negentig richtten ze daarom Livar op.


Frank de Rond is de zoon van één van de initiatiefnemers en inmiddels algemeen directeur van Livar. 'Livar is een duidelijk antwoord op een klantvraag. Dat klinkt misschien als een open deur, maar lange tijd produceerden varkensboeren voor hun directe afnemers: de slachterijen. Bijna niemand verdiepte zich in de markt. Toen we doorkregen dat we niet verder konden op de ingeslagen weg, werd het tijd de voelsprieten uit te steken. Wat wilden koks, inkopers en consumenten eigenlijk van hun varkensvlees? We wisten het echt niet, dus gingen we het vragen.'

Wroeten en scharrelen

De eyeopeners volgden elkaar in rap tempo op. 'Varkensvlees had een goedkoop imago. Dat begreep ik wel, want we moesten steeds meer voor minder produceren. Restaurants zetten varkensvlees ook nauwelijks op de kaart, mede door dat imagoprobleem. Bovendien gaven veel mensen aan dat er minder smaak aan het vlees zat dan vroeger. Klopt ook, want smaak zit in het vet, en alles moest juist steeds magerder. Bovendien vonden veel klanten dat varkens moesten kunnen wroeten en scharrelen.' Daar kwam nog bij dat steeds meer mensen minder of geen vlees meer eten. 'Minder vlees eten, daar zijn we niet op tegen. Maar zorg dan dat het vlees dat je wel eet van uitstekende kwaliteit is.'

Uitsnijderij en worstmakerij

Hoog tijd dus om de grenzen radicaal te verleggen, besloot de groep varkensboeren. De Abdij Lilbosch in Echt werd de eerste scharrelboerderij voor de Limburgse Kloostervarkens. 'Het duurde even voordat we een plek hadden veroverd op de markt', zegt Frank. 'Maar na een jaar of tien was dat gelukt.' En de groei is er nog lang niet uit. Er zijn inmiddels negen Livar-boerderijen, een uitsnijderij en een worstmakerij. 'Nu zijn we aan het nadenken over een Livar-belevingswereld, waar iedereen van a tot z kan zien hoe het eraan toegaat op onze boerderijen. Zodat ze weten wat er moet gebeuren voordat een karbonaadje op het bord ligt.'

Een tip van Livar: ‘Kijk goed om je heen en zorg dat je weet wat er speelt in de markt. Leg regelmatig je oor te luisteren in de grote steden, waar trends en ontwikkelingen doorgaans beginnen.’


Kennis en kunde

De groei ging op een zeker moment zo hard, dat er personeelskrapte dreigde. 'We zijn jaren bezig geweest om een bepaald gevoel te creëren rond ons concept. Livar draait om vertrouwen, kwaliteit, zorgvuldigheid, kennis en kunde. Dat zijn kwaliteiten die onze medewerkers moeten delen. AB Werkt
is een partij met veel ervaring in de agrarische sector en heeft een vergelijkbare reputatie en uitstraling. Daar voelden we ons direct bij thuis. Ze zijn nu onze samenwerkingspartner op heel veel vlakken; van uitzendkrachten tot de werving van vaste krachten. Dankzij de ondersteuning van AB Werkt hebben we een fantastisch team met vakmensen dat er elke dag opnieuw weer voor zorgt dat ons bedrijf kan blijven groeien.'

‘AB Werkt is de partner die ons helpt groeien.’ 

Deel deze pagina: