Internationaal succes met Vervaet

Midden in het drukke bietenseizoen staat Edwin Vervaet ons te woord. Samen met broer Robin is hij sinds de jaren negentig eigenaar van het innovatieve Frans Vervaet BV in Biervliet.


Zoals vele agrarische ondernemingen, namen de broers Vervaet de zaak over van hun ouders. "Eigenlijk moeten we terug naar midden jaren vijftig. Mijn vader en oom werkten als loonwerkers die daarnaast in de schuur van mijn opa een kleinschalige mechanisatiewerkplaats startten." De broers hadden veel gevoel voor techniek en richtten zich op zowel auto's als trekkers. De volgende stap was het starten van een eigen garage waarbij ze ook gingen verkopen. De natte zomer van '74 was voor vele boeren een vloek, maar bleek achteraf voor de gebroeders Vervaet een zegen. De bieten konden namelijk nauwelijks gerooid worden. Loonwerker Heijens had een rooier die wél in de natte grond zijn werk deed en de broers besloten om die bietenrooier verder te ontwikkelen. "Er ging veel fout dus het heeft ons bijna de kop gekost", vertelt Edwin. Maar uiteindelijk lukte het.

Splitsing van het bedrijf

Het bedrijf ontwikkelde zich goed. De bietenrooier bleek na de nodige doorontwikkeling een succes en men had inmiddels op verschillende locaties autogarages. De beide broers hadden elk vier kinderen waarvan er een aantal graag het bedrijf voort wilde zetten. Daarom werd besloten tot een splitsing van de activiteiten. Oom Richard ging door in de autobranche, vader Frans nam de landbouwmechanisatietak over. De vader is in de tussentijd met pensioen en de broers staan zelf al jaren aan het roer van een bedrijf dat nog steeds volop in ontwikkeling is. Ze vertegenwoordigen in de regio Zuidwest-Nederland diverse merken waaronder de tractoren van John Deere. Daarnaast blijven ze volop inzetten op het doorontwikkelen en vermarkten van de bietenrooier. Heel Noordwest-Europa, van Engeland tot Rusland in het oosten, is vanwege het gematigde klimaat bij uitstek geschikt voor de teelt van bieten. Dat is dan ook de markt waar de bietenrooier van Vervaet afgezet wordt. "Engeland is daarbij de grootste markt. Dat was eerst Nederland, maar daar is het areaal suikergebied met bijna de helft gekrompen."

Machines bouwen

Intussen is een mestinjecteur aan het productenpakket toegevoegd, de Vervaet Hydro Trike."Toen begin jaren 90 de mestwetgeving werd aangepast, kwam een klant met de suggestie voor een mestinjecteur. We hebben dit idee opgepakt en een driewieler ontwikkeld", legt Edwin uit. Eerst werd er voorzichtig gestart met de bouw van vier machines, nu worden er 30 tot 35 op jaarbasis gemaakt. "De meeste rijden nog steeds", aldus Vervaet. " Als stelregel hebben we dat een injecteur 10.000 uren moet kunnen draaien." De machines worden zo eenvoudig mogelijk gehouden: "alles wat beweegt, kan kapot". Het seizoen van de mestinjecteur loopt van februari tot september en sluit perfect aan bij het eerste succesverhaal van Vervaet: de bietenrooier. Voor de verkoop is een eigen team verantwoordelijk die in een straal van 300 km de markt bedient. Daarbuiten wordt met distributeurs gewerkt. Edwin verklaart: "Binnen die straal kunnen we de service zelf goed aan. Daarbuiten zou het te lang duren en kunnen we de klant minder goed bedienen".

Goed personeel een uitdaging

Het bedrijf telt ca. 140 man personeel. Erwin is mede verantwoordelijk voor het aannemen ervan. "Ik zie vaak al of iemand geschikt is als we een rondje maken door het bedrijf. Is hij nieuwsgierig en wil hij van alles weten, dan zit het meestal wel goed". AB Werkt, voorheen AB Zeeland, helpt mee bij het werven en selecteren van technisch personeel. "Eerst schakelden we ze in bij het opvangen van pieken. Dat gebeurde voornamelijk met Poolse mensen. Nu zoeken ze ook mee naar goede technische krachten." In eerste instantie werken de mensen via AB, als het van beide kanten goed bevalt, gaan ze bij Vervaet in vaste dienst."Goede mensen op middelbaar technisch niveau zijn lastig te vinden", zo ervaart Vervaet. "Het niveau van het onderwijs is echt omlaag gegaan. Iemand met een HBO opleiding wil niet eens meer sleutelen." Het tekort dat dreigt te ontstaan, baart Edwin dan ook grote zorgen. Af en toe worden er dan ook BBL (Beroepsbegeleidende Leerweg) trajecten gestart waar mensen het vak in de praktijk leren en een dagdeel in de week naar school gaan.

Veel mogelijkheden

Medewerkers kunnen op verschillende niveaus worden ingezet. Zo zijn er mensen nodig die de voorbereidingen doen voor het spuitwerk. Daarnaast werken er mensen als service- of storingsmonteur en zijn er ploeg- en productieleiders. "We bieden onze medewerkers perspectief. Als iemand laat zien dat hij gemotiveerd en betrokken is, dan kunnen we hem ook laten doorstromen. Dat gebeurt dan ook regelmatig." Edwin Vervaet besluit: "Goede, vakbekwame mensen zijn essentieel voor het voortbestaan van het bedrijf. Die te vinden, dat blijft een hele opgave."

Deel deze pagina: