Binden en boeien van medewerkers. Hoe pak je dat aan?

blog

Het wordt steeds belangrijker om goede medewerkers aan je bedrijf te binden op de huidige krappe arbeidsmarkt. Vaak denken werkgevers hierbij vooral aan betere arbeidsvoorwaarden. Maar ook andere factoren kunnen je bedrijf aantrekkelijk maken voor nieuwe medewerkers. Zoals vervoer en huisvesting voor arbeidsmigranten of de aanwezigheid van een kantine.

De steeds verder afnemende werkloosheid maakt het in veel sectoren lastig aan om voldoende goedgekwalificeerd personeel te komen. In juli daalde de werkloosheid tot 4,8% van de beroepsbevolking (bron: CBS). Dat is het laagste percentage sinds 2011. Als deze trend doorzet, kunnen personeelstekorten een rem op de economische groei zetten. Nu al ervaart één op de zes ondernemers personeelstekorten als een belemmering.

Aandacht en sfeer

Het is dus zaak dat werkgevers medewerkers meer gaan binden en boeien. Dat kan op verschillende manieren. Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en de aanwezigheid van goede voorzieningen in je bedrijf zijn daar mooie voorbeelden van. Een ander aandachtspunt is de cultuur in het bedrijf. Is de sfeer goed? Hebben de leidinggevende(n) en de ondernemer ook aandacht voor het personeel? En weten ze wat er leeft onder op het gebied van werk, maar ook privé?

Waarom is het belangrijk om medewerkers te binden en te boeien?

  • Verloop van personeel wordt lager
  • Productiviteit stijgt
  • Kennis blijft binnen de organisatie
  • Medewerkers zijn trots op de werkgever
  • Enthousiaste medewerkers werven nieuwe collega’s
  • Behouden van personeel is goedkoper dan het werven van nieuwe medewerkers
  • Binden en boeien is de basis van employer branding 

Erkenning en voldoening

Ook de ontwikkelingsmogelijkheden zijn van belang voor werknemers. Voor oogst- en teeltmedewerkers zijn dit zeker niet altijd uitgebreide opleidingen. Het kunnen ook korte praktische cursussen of trainingen zijn. Maar denk ook eens aan de doorgroei in taken. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een goede oogstmedewerker ook andere werkzaamheden te laten uitvoeren? Of een aantal extra taken toe te wijzen, met meer verantwoordelijkheid? Uiteindelijk leidt dit ertoe dat de werknemer meer eigenaarschap en zelfstandigheid ervaart in zijn werk. Dit geeft mensen erkenning en voldoening.

Werkoverleg en uitleg

Medewerkers die betrokken worden bij het bedrijf en van informatie worden voorzien, weten beter wat ervan ze verwacht wordt. Bovendien zijn ze eerder bereid om mee te denken in het grotere geheel. Dat kan via een regulier werkoverleg en uitleg waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Deze informatie is van belang is om hun werk op de juiste wijze uit te voeren. Daarnaast heb je ook meer kans dat je informatie terugkrijgt. Tenslotte zijn deze mensen ook de ogen en oren in de kas of op het veld.

Hogere prestaties en rust

Tot slot is het belangrijk dat de medewerkers vertrouwen krijgen vanuit de leidinggevende over hun functioneren. Dus stuur niet alleen op verbeterpunten, maar laat het personeel het ook weten als ze het werk goed uitvoeren. Dit geeft de mensen vertrouwen, wat leidt tot hogere prestaties en zorgt voor rust op de werkplek. Een belangrijke voorwaarde voor het binden en boeien van medewerkers.

Meer informatie?

Als AB Werkt gaan we graag met onze inleners het gesprek aan om er samen voor te zorgen dat we onze medewerkers kunnen binden en boeien. Wij kunnen helpen om hier de juiste stappen in te maken en de passende aanpak te kiezen. Neem vrijblijvend contact op met een accountmanager uit jouw regio.

Ontvang de nieuwsbrief

Met vacatures én informatie over werk en solliciteren