Schrijf je in bij AB!

In de hoofdrol: Bram Knoups

Bram Knoups viert zijn 12,5 jarig jubileum bij AB Werkt. Een interview met deze duizendpoot binnen AB Werkt. 

Altijd in ontwikkeling

Bram doorliep een hbo-studie ‘Facility Management’, gevolgd door een post-HBO studie ‘General Management’ (bedrijfskunde). Ook volgde hij een masterclass ‘Emotionele intelligentie’.  In het najaar van 2018 start hij met een opleiding projectmanagement.

Start van zijn carrière

Bram start zijn carrière als vestigingsmanager bij een uitzendbureau in Sittard. Vanuit die functie komt hij in contact met Jack Janssen, directeur van AB Limburg (voorganger van AB Werkt ). Daar is op dat moment een functie voor ‘sectormanager niet-agrarisch’ vacant. Na een prettig gesprek met Jack trad Bram in dienst bij AB Limburg. Samen met de toenmalige collega's was Bram betrokken bij de eerste stappen van het bedrijf in de niet-agrarische sector.

In 2009 werd het regiokantoor in Beek geopend en werd hij daar vestigingsmanager, gecombineerd met productmanagement niet-agrarisch. 

Inmiddels is Bram sinds januari 2018 fulltime projectleider en werkt hij veelal vanuit het hoofdkantoor in Herten. Zijn projecten hebben betrekking op de gehele organisatie, van Goes tot en met Beek, zijn zeer afwisselend en met name gericht op de (ontwikkelings)fase waarin de organisatie zich op dat moment bevindt. 

Focus

De functie van projectleider is nieuw binnen AB Werkt. Het ontstaan van deze nieuwe staffunctie die Bram nu bekleedt, is het gevolg van de behoefte aan een betrokken en goed ingevoerd persoon die met volledige focus een project kan opzetten, coördineren en tot een gewenst eindresultaat kan brengen. 

Afwisseling is prettig

De afwisseling in zijn werk en het uiteindelijke eindresultaat waar hij samen met collega’s naartoe werkt, maken de functie voor Bram aantrekkelijk. De projecten hebben betrekking op verschillende vlakken binnen AB Werkt. De opgedane kennis die hij binnen AB Werkt heeft opgedaan kan hij hierin goed kwijt. Daarnaast kan hij zijn kennis van bedrijfskunde, sales, P&O, bedrijfsprocessen en projectmanagement in de praktijk brengen.

Hoe zijn week eruit ziet?


Bram vindt het lastig om aan te geven hoe een gemiddelde werkweek eruit ziet. Dit is vanzelfsprekend afhankelijk van het project waaraan hij werkt. Duidelijk is wel dat er veel afwisseling zit. Er zijn dagen dat hij veel intern aanwezig moet zijn; op kantoor al dan niet achter zijn bureau of in overleg, maar met regelmaat is hij ook op pad voor externe afspraken.

Trots

Het grootste succes waar Bram met trots op terugkijkt? Dat zijn de beginfase en opstart van het regiokantoor in Beek en de ontwikkeling van AB in de niet-agrarische sector. Maar ook kijkt hij met voldoening terug op een aantal projecten zoals de opstart van BBL-opleidingen in de groenvoorziening in 2007 en het businessplan voor de AB Werkt Vakacademie in 2017, het behalen van de erkenning om te mogen werken in België, het opbouwen van een netwerk en partnerships met key accounts, en het opzetten van een onboarding programma heeft hij goede herinneringen.

De kracht van AB Werkt

De kracht van AB Werkt zit volgens Bram in de ondernemingsvorm en corporate story, positionering en het feit dat mensen op de werkvloer veel eigen verantwoordelijkheid krijgen. Daardoor is er vertrouwen om binnen kaders vrijheid te geven aan de invulling van de werkzaamheden. De flexibiliteit, ruimte voor Het Nieuwe Werken en persoonlijke effectiviteit zijn voor hem erg belangrijk. Hij bedoelt daarmee dat er bij AB Werkt ruimte is om de dingen te doen waar hij goed in is en waar hij energie van krijgt. 

Blijf informeel

In de transitiefase waarin AB steeds groter wordt, vindt Bram het bovendien belangrijk om vooral normaal te blijven doen. Of zoals hij zelf zegt: “Groeien, maar wel op zo'n manier dat de bedrijfscultuur informeel blijft, de lijnen met directe medewerkers en klanten kort en er voldoende aandacht blijft voor het wel en wee en de ontwikkeling van indirecte medewerkers”.

De ontwikkeling van AB Werkt

AB Werkt krijgt volgens Bram de komende vijf jaar te maken met twee ontwikkelingen.

Enerzijds is het van groot belang om op het gebied van de interne organisatie de informatie, communicatie en structuur onderling en bij bedrijfsprocessen goed in te richten en te bewaken. Door een goede interne organisatie kan namelijk een basis worden gelegd voor het externe opereren. In de afgelopen jaren was er – logisch gezien de vele veranderingen – veel interne focus, die nu langzaam weer naar buiten moet komen te liggen. Het is daarbij van groot belang om een goede balans te vinden tussen de onvermijdelijke bureaucratische molen waar een groot bedrijf soms in móet zitten en tegelijkertijd wel de vrijheid om ondernemerschap en creativiteit te behouden.

Daarnaast staat de buitenwereld natuurlijk ook niet stil en is het belangrijk om daarin ook juiste keuzes te maken. Bijvoorbeeld op het gebied van (economische) ontwikkelingen in Zuid-Nederland en de Euregio, de arbeidsmarktpositie maar ook met name de digitalisering, toekomstige invulling van de coöperatie en de ontwikkeling van het businessmiddel van AB Werkt.