Besluit je om via AB Werkt internationale werknemers in te zetten in jouw bedrijf, dan wil je ook dat alles eromheen goed wordt geregeld. Huisvesting bijvoorbeeld. Die zekerheid heb je bij ons. Wij zorgen voor goede huisvesting als dat nodig is. Onder ‘goed’ verstaan wij huisvesting die voldoet aan de eisen die in Nederland worden gesteld aan woningen voor internationale werknemers. “Onze woningen zijn SNF-gecertificeerd (Stichting Normering Flexwonen)”, vertelt Brenda Remkes (Facilitair Coördinator). “Dat is voor onze opdrachtgevers het bewijs dat het met de kwaliteit en veiligheid op alle fronten goed zit.”
De Stichting Normering Flexwonen (SNF) beheert in Nederland het register van bedrijven die aan de norm voor huisvesting van arbeidsmigranten voldoen. SNF onderhoudt ook deze normen, die regelmatig worden aangescherpt en aangepast. Het SNF-keurmerk is niet wettelijk verplicht. Maar als lid van de ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) en aanbieder van (tijdelijke) huisvesting aan internationale werknemers, is AB Werkt wel verplicht om het SNF-keurmerk te hebben. Brenda Remkens: “We hebben meer dan 80 woonlocaties, groot en klein, in Zuid-Nederland. Ze voldoen allemaal aan de gestelde SNF-kwaliteitseisen.”
Jaarlijkse kwaliteitscontroles
Een woning met een SNF-keurmerk wordt elk jaar gecontroleerd door een officiële keuringsinstantie. Voldoet een woning niet en worden zaken niet snel hersteld, dan verlies je het keurmerk. Brenda: “Bij AB Werkt besteden we veel aandacht aan de kwaliteit en veiligheid van onze huisvesting. Naast de jaarlijkse inspecties vanuit het SNF, voert onze afdeling Facilitair ook bijna wekelijks zelf controles uit. We letten dan op zaken als brandveiligheid en hygiëne. En of er geen dingen kapot zijn en eventueel gerepareerd moeten worden. Ik heb zes collega’s met ieder een eigen regio die dagelijks een aantal woningen bezoeken.”
Uitgebreide check
De checklist van SNF die Brenda en haar collega’s gebruiken bij het inspecteren van een woning, is behoorlijk lang. Brenda: “We moeten op heel veel zaken letten. Om je een idee te geven: elke bewoner moet een minimaal aantal vierkante meters woonruimte en slaapruimte hebben. Zelfs de minimale afmetingen van de bedden en de minimale inhoud van koelkasten en kledingkasten staan omschreven. Een ander belangrijk onderwerp op de checklist is veiligheid. Dat gaat heel breed. Van brandmelders en brandblussers tot aan de kwaliteit van de elektrische installaties. We gaan grondig te werk.”
Melding maken
In elke woning van AB Werkt hangt een informatiekaart met een QR-code. Scan je deze in, dan kun je meer lezen over SNF en de eisen waaraan de woning moet voldoen. Is er in een woning iets niet in orde, dan kan een bewoner een melding doen bij AB Werkt. Brenda: “Via onze Helpdesk komt zo’n melding dan bij ons terecht. Wij gaan dan op locatie kijken wat er aan de hand is. Als dat nodig is lossen wij het geconstateerde probleem zo snel mogelijk op. Vindt een bewoner dat wij het niet goed of niet snel genoeg oplossen, dan kan hij of zij een klacht indienen bij SNF. Hoe dat moet, staat ook op de informatiekaart.”
Goede huisvesting = tevreden medewerkers
We vinden het belangrijk dat internationale werknemers zich prettig en thuis voelen in de woonruimte die ze van ons huren. Voldoende privacy, een fijne slaapkamer met voldoende daglicht, schone sanitaire voorzieningen, wifi. Dat verdient iedereen die in een vreemd land voor langere tijd komt werken. Een tevreden bewoner is over het algemeen ook een tevreden medewerker. Brenda: “Niets zo vervelend dan dat je iemand bij jou op de werkvloer hoort klagen over onze huisvesting. We doen er alles aan om dat te voorkomen. Dat onze woningen SNF-gecertificeerd zijn helpt ons daarbij.”