‘We doen ons best om onze medewerkers die door Corona thuis zitten in andere sectoren in te zetten’

artikel

Corona raakt ons allemaal; het sociale leven, evenementen, sportwedstrijden, het bedrijfsleven. Niets is meer normaal; we kunnen er onmogelijk voor wegrennen. Onze accountmanager Melissa Poppe uit de regio Zeeland vertelt over deze bizarre tijden en de invloed van corona op haar werk bij AB Werkt.

Veel verbonden met horeca

Volgens Melissa zijn de gevolgen van de Coronacrisis goed te merken in Zeeland. ‘In bepaalde sectoren is de vraag naar werknemers minder geworden. In Zeeland zijn natuurlijk veel sectoren verbonden aan toerisme en horeca. Nu de horeca dicht is, blijkt dat nog extra. Er is nu bijvoorbeeld lokaal veel minder afzet voor zeekraal, asperges en eieren. En dat betekent automatisch dat daar minder mensen nodig zijn.’

Meer inzet van internationale werknemers

De accountmanagers bij AB Werkt doen hun best om de medewerkers die door Corona thuis zitten, in andere sectoren in te zetten. Melissa: ‘Dit is niet altijd gemakkelijk. De meeste opdrachtgevers zoeken medewerkers voor het gehele seizoen, maar bij deze mensen is het onduidelijk hoe lang ze beschikbaar zijn. De werving in Polen en Roemenië verloopt tot op heden nog goed. Daarom wordt er door opdrachtgevers meer gekozen voor internationale medewerkers die langer beschikbaar zijn.’

1.5 meter op de werkvloer

De inzet van personeel is niet het enige waar klanten mee stoeien. Ook de 1,5 meter afstand houdt de gemoederen bezig. ‘Sommige klanten vinden het moeilijk om deze afstand te realiseren op de werkvloer. We proberen hen te voorzien van advies en ondersteunen ze waar mogelijk. Lees bijvoorbeeld ook eens ons artikel met 10 tips voor 1,5 meter op de werkvloer.’ Ook het vervoer van de internationale werknemers blijft een vraagstuk: ‘Momenteel mogen er maximaal 2 personen in een auto. Dit zorgt bij sommige klanten voor de nodige uitdaging. AB Werkt pakt deze verantwoordelijkheid goed op, zodat de klant zich hier geen zorgen over hoeft te maken.’ Verder zorgt AB Werkt voor goede communicatie. ‘Onze klanten en medewerkers worden wekelijks geïnformeerd en er zijn duidelijke posters gemaakt voor op de huisvestinglocaties bij de klanten. De posters zijn allemaal in de juiste taal van de internationale medewerkers.’

Geen bezoekjes

De werkdag van Melissa is qua werk hetzelfde gebleven, al ziet het er wel anders uit. ‘Ik werk nu vanuit thuis en heb regelmatig overleggen via Skype met mijn collega’s. Het thuis werken heeft absoluut zijn voordelen. Er zijn geen andere prikkels en vergaderingen lopen erg efficiënt.’ Maar het werk heeft zo ook zijn keerzijde. ‘Op dit moment gaan we niet op bezoek bij klanten, een logisch besluit vanuit AB Werkt. Maar dit hoort bij mijn functie dus deze bezoekjes mis ik wel. Het is altijd leuk om, naast de business, nog even met klanten over andere dingen te praten. Nu gaat dat contact telefonisch of per mail. Ook prima, maar een stuk zakelijker.’ De focus op nieuwe klanten staat op een lager pitje. ‘Daarin is het goed kijken waar de klant behoefte aan heeft en waar je wél iets kan betekenen. Dat is in deze tijd best lastig en dat kan gevoelig liggen. Dat moet je dus goed aanvoelen.’

Tips

Als laatste wil Melissa nog een tip meegeven aan iedereen: ‘Let goed op elkaar! Door samen te zoeken naar oplossingen kan het werk doorgaan op een veilige manier, voor de gezondheid van iedereen.’

Ontvang de nieuwsbrief

Met vacatures én informatie over werk en solliciteren