Ankie Wijnen, voorzitter van de Raad van Commissarissen van AB Werkt, vertelde tijdens de coöperatieavonden in december 2024 over de nieuwe bedrijfsstrategie van AB Werkt. ‘AB Werkt is een veranderingsgezinde organisatie, die wendbaar kan zijn. Dat hebben we in het verleden vaker laten zien.’
‘Het thema van onze coöperatieavonden in 2024 – Next generation land- en tuinbouw – was niet zomaar gekozen. We zien dat de bedrijven van onze leden en klanten steeds meer automatiseren en dat bovendien de nieuwe generatie jonge ondernemers verandert. Ook onze medewerkers moeten dus goed toegerust zijn om binnen deze geautomatiseerde bedrijven te kunnen werken. Dat betekent dat we hen vanaf 2025 de opleidingen en skills gaan bieden om te kunnen omgaan met nieuwe technologie. Daarnaast is het voor onszelf belangrijk om de eigen bedrijfsprocessen en automatisering op orde te hebben. Zodat ook AB Werkt meebeweegt met de huidige tijd.’
Fijn en veilig werken
‘Dat is nodig, want de wereld om ons heen verandert razendsnel. Het vraagt zelfs om een koerswijziging van de organisatie. We hebben bijvoorbeeld te maken met een politiek die uitzendwerk onaantrekkelijker maakt, waardoor opdrachtgevers vaker mensen in dienst nemen. Daarnaast zijn er discussies over de inzet van internationale medewerkers – en ook dat raakt AB Werkt. Maar onze grootste uitdaging is dat het steeds lastiger is om goede medewerkers te leveren. Dat betekent dat we kandidaten zo snel en drempelloos mogelijk onze processen willen laten doorlopen. En dat we moeten laten zien hoe aantrekkelijk het is om voor AB Werkt aan de slag te gaan. Die bal ligt ook bij leden en klanten: het is belangrijk dat onze medewerkers op een plek terecht komen waar ze fijn en veilig kunnen werken. Gelukkig is dat op de meeste plekken het geval.’
Grote agrarische speler
‘De ontwikkelingen betekenen bovenal dat we als AB Werkt keuzes moeten maken. Gaan we aan de slag met elke vraag van bijvoorbeeld een horecaondernemer die drie medewerkers zoekt, of zetten we ons in voor bepaalde mkb-sectoren die heel goed bij ons passen? Dat soort beslissingen maken we in onze nieuwe bedrijfsstrategie voor de komende jaren. Die strategie moeten we voor een deel nog invullen. Wat we wel weten is dat we een grote agrarische speler blijven met onze bedrijfsverzorging. Daarnaast zijn we nu nog een grote uitzendspeler in het mkb – en daar gaan we vooral heel gericht kijken wat we wel en niet oppakken.’
Goede uitkomst
Als RvC hebben we hierover gesproken met de directie en de ledenraad, zoals dat hoort in een coöperatie. En we hebben alle hoop op een goede uitkomst. Want AB Werkt is een veranderingsgezinde organisatie, die wendbaar kan zijn. Dat hebben we in het verleden vaker laten zien, en dat zal ook de komende jaren zo blijven.’