VCP: ‘Wij doen er alles aan om ziekteverzuim zo kort mogelijk te houden’

artikel

Wie medewerkers heeft, heeft helaas ook te maken met ziekteverzuim. U heeft bewust gekozen voor medewerkers van AB Werkt. Dat scheelt u veel rompslomp, ook bij ziekte, en geeft u veel flexibiliteit. Wij vertellen u graag hoe wij met ziekteverzuim omgaan in deze overspannen arbeidsmarkt, waarin personeelstekorten aan de orde van de dag zijn. Ons Verzuim Coördinatiepunt (VCP) speelt daarbij een centrale rol. 

 

Marilyn Veldman en Anita van der Goot vormen samen het Verzuim Coördinatiepunt van AB Werkt. Dit duo is fulltime bezig met het in goede banen leiden van het ziekteverzuim. En met het coördineren en persoonlijk begeleiden van de medewerkers die zich afmelden. Hoewel het verzuimrisico in de meeste gevallen bij AB Werkt ligt, vinden wij het belangrijk om u als opdrachtgever goed te informeren en mee te nemen in het verzuimbegeleidingsproces. Marilyn: “Een opdrachtgever voelt dan misschien niet meteen de financiële pijn, maar de continuïteit van zijn productie heeft er wel onder te lijden als iemand uitvalt. Wij zoeken naar een oplossing, maar de inzichten en betrokkenheid vanuit de opdrachtgever zijn daarbij vaak ook erg waardevol. Vanuit het Verzuim Coördinatiepunt zitten wij heel kort op de ziektemeldingen. Want hoe sneller iemand weer terugkeert op zijn werkplek, hoe beter.”

Tijdig afmelden

Marilyn en Anita vinden het belangrijk om richting medewerkers duidelijk te communiceren wat er van hen wordt verwacht als ze ziek zijn. Anita: “Het begint met afmelden. Iemand die vindt dat hij of zij niet in staat is om te werken, moet zich dezelfde dag afmelden bij de leidinggevende van AB Werkt. Of, voor internationale medewerkers, bij de bereikbaarheidsdienst van AB Werkt. In de praktijk zien we dat nog wel eens misgaan. Of een medewerker meldt zich heel laat pas af, of alleen bij het bedrijf waar hij of zij werkt. In beide gevallen wordt het dan veel te laat aan ons doorgegeven en daar heeft die medewerker vooral zichzelf mee. We betalen namelijk pas ziekengeld door vanaf de eerste dag dat iemand zich persoonlijk heeft afgemeld.”

Bereikbaar zijn

Een ander belangrijk aandachtspunt bij ziekteverzuim, is de telefonische bereikbaarheid van medewerkers die zich ziek hebben gemeld. Marilyn: “We willen elke medewerker zo goed mogelijk begeleiden. Dat kan alleen als ook de communicatie goed is en we regelmatig telefonisch contact hebben. Dan kunnen we de situatie goed inschatten en ook snel schakelen met de juiste personen en instanties zoals de arbodienst. We vragen onze medewerkers dan ook nadrukkelijk om tijdens het ziekteverzuim goed bereikbaar te zijn. En terug te bellen als dat gevraagd wordt. Het zijn vrij basale dingen, maar voor ons erg belangrijk om in contact te blijven met de medewerker en samen te werken aan een spoedige terugkeer op de werkvloer.”

Heb je vragen over het Verzuim Coördinatiepunt? Neem dan contact met ons via tel. 085-4874014 of VCP@ab-werkt.nl.

 

Ontvang de nieuwsbrief

Met vacatures én informatie over werk en solliciteren

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden