Vanaf de winkelrekken lokt de laatste mode mensen naar binnen. Maar ook winkelen via internet heeft – vooral het afgelopen jaar – een flinke boost gekregen. Al die kleding vindt niet vanzelf zijn weg naar de klanten en er is dan ook genoeg werk in de kledingdistributie. Shari Vermeulen van Modexpress vertelt hoe zij ervoor zorgen dat Nederland goed gekleed voor de dag komt.
Bij Modexpress is het een komen en gaan van kleding. Sinds 1985 werken er veel toegewijde en enthousiaste mode-experts bij de Oost-Brabantse logistieke dienstverlener. In de loop der jaren is het bedrijf gegroeid van een kleinschalige kledingdistributeur tot een logistiek dienstverlener, gespecialiseerd in het verzorgen van supply chain oplossingen voor een groot aantal (inter)nationale modebedrijven. Via Modexpress vindt de mode van merken als NA-KD, Scapino, Bamigo, SuitSupply en Cavallaro zijn weg naar de e-commerce en retail.
Inmiddels biedt Modexpress volledige supply chain-fulfilment aan, verspreid over 6 locaties. Dit jaar wordt er zelfs uitgebreid met een 7e locatie in Helmond. “Zonder onze enthousiaste werknemers zou dat niet mogelijk zijn.”
Piekmomenten: seizoenen en sale
Modexpress heeft nogal wat werknemers. “We werken samen met 500 internationale collega’s om het beste in elkaar naar boven te brengen”, verklaart Shari het succes van het bedrijf. De kledingdistributie heeft te maken met sterke piekmomenten rond modeseizoenen en sale. Topdrukte kent het bedrijf tijdens Black Week: een uit Amerika overgewaaid fenomeen met grote kortingen vanaf november. “Tijdens die piekmomenten hebben we flink wat extra handen nodig en daarom werken we samen met meer dan 130 flexkrachten.” Die vindt het bedrijf niet allemaal in de regio. Om enthousiaste en gekwalificeerde werknemers aan te trekken, werkt Modexpress samen met verschillende uitzendbureaus waaronder AB Werkt. Een samenwerking die heel goed bevalt.
Versterking in samenwerking
Shari merkt dat een goede communicatie essentieel is om piekmomenten op te vangen. “De communicatie met Dennis en Levent van het AB Werkt kantoor in Hoogeloon verloopt heel soepel. Korte lijnen en meedenken over onze behoeften en die van onze klanten kenmerken de relatie. Ze werken proactief en reageren snel op het moment dat wij mensen nodig hebben. Dat scheelt ons behoorlijk wat kopzorgen. Daardoor kunnen wij ons concentreren op het ontzorgen van onze klanten, zoals AB Werkt dat voor ons doet. Wat ik ook een echte meerwaarde vind, is dat AB Werkt voor ons op zoek gaat naar mensen die graag in de kledingdistributie werken.”
Hart voor mode
Samenwerken om het beste in elkaar naar boven te halen. Dat is volgens Modexpress de sleutel tot succes bij het vervullen van de supply chain voor grote modemerken en kleinere labels met de ambitie om uit te breiden. “Er heerst hier een goede werksfeer met doorgroeimogelijkheden naar functies als superuser of teamleider. Ook bestaat bij goed functioneren na 26 weken de kans om als werknemer overgenomen te worden en een contract bij Modexpress te krijgen.”
Modexpress is dankzij hun succes continu op zoek naar nieuw personeel om het team te versterken. Variërend van fulltime tot parttime en van bijbaantjes in het weekend tot vakantiewerk. En dat zal in de toekomst niet minder worden. “Er liggen bij ons absoluut mooie kansen voor mensen met een hart voor mode.”