Tips voor tevreden internationale werknemers op jouw bedrijf

blog

Van de juiste match tot en met goede begeleiding en gecertificeerde huisvesting. AB Werkt doet er alles aan om jou als werkgever te ontzorgen bij de inzet van internationale werknemers. Het enige wat je zelf hoeft te doen, is zorgen dat zij zich prettig voelen in jouw bedrijf. Anke Venner, Teamleider Hospitality, geeft je daarvoor drie tips.

 

Zorg voor een eerlijke beloning

‘Wat je een internationale werknemer aan loon uitkeert wordt bepaald door de cao of een bedrijfsreglement, op basis van de functie die deze persoon uitoefent. AB Werkt kan je daarover adviseren, maar uiteindelijk bepaal je als werkgever zelf wat iemands beloning is. Een eerlijke beloning zorgt ervoor dat mensen zich serieus genomen voelen en zich meer voor je inzetten. Er zijn ook werkgevers die zorgen voor een aanvullende beloning. Bijvoorbeeld door korting te geven op wat iemand betaalt voor huisvesting of een tegemoetkoming in vervoer. Of door een extra bedrag uit te keren als iemand een target haalt.’

Laat zien dat je iemand waardeert

‘Naast een beloning in geld, vinden álle werknemers aandacht en waardering van hun werkgever belangrijk. En dat geldt helemaal voor internationale werknemers. Wees je ervan bewust dat zij hun vertrouwde omgeving en familie achter hebben gelaten om bij jou te gaan werken. Probeer mensen daarom te laten zien dat je ze waardeert door je te verdiepen in hun achtergrond en cultuur. Zorg voor iets extra’s tijdens de feestdagen. Of bied iemand waar je tevreden over bent jaarrond werk of een terugkeergarantie.’

Behandel mensen zoals je zelf behandeld zou willen worden

‘Dit lijkt misschien een open deur, maar is ontzettend belangrijk. Als je internationale werknemers op jouw bedrijf thuis laat voelen, zal je zien dat het zich terugbetaald. Maak dus geen verschil in hoe je Nederlandse en internationale werknemers behandelt. Wees juist gastvrij en betrokken. Heb je het gevoel dat ergens onbegrip of onduidelijkheid over bestaat? Ga dan het gesprek aan. En leer een paar basiswoorden in de taal van de persoon die bij jou aan de slag is. Al is het maar ‘goedemorgen’ of ‘dankjewel’. Zo zorg je vanzelf voor een glimlach op het gezicht van jouw internationale werknemer.’

 

ANKE VENNER – TEAMLEIDER HOSPITALITY AB WERKT

Anke Venner is bij AB Werkt verantwoordelijk voor het Team Hospitality. ‘Wij dragen zorg voor een prettig verblijf van onze internationale medewerkers op onze huisvesting of die van henzelf. Dat doen we op een heel breed gebied. We zorgen voor een goede ontvangst in Nederland en informeren hen over het leven hier. Maar we begeleiden mensen ook bij het in vullen van formulieren, beantwoorden van praktische vragen, gaan mee naar de huisarts of vertellen ze wat er na werktijd in de omgeving te doen is. AB Werkt staat voor goed werkgeverschap en daar past ook een goede begeleiding en gecertificeerde huisvesting bij. En daar krijgen we ook veel voor terug. Doordat internationale medewerkers tevreden zijn kunnen we ze langer aan ons binden en komen ze vaker weer bij ons terug.’

 

Ontvang de nieuwsbrief

Met vacatures én informatie over werk en solliciteren

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden