7 tips die griep helpen voorkomen

blog

De kranten staan er vol mee: deze winter moeten we rekening houden met een fikse griepgolf. Voorkomen dat ook jij onder de wol moet? Dat kan met deze tips tegen griep!

Koorts, buikpijn, braken, spierpijn, zware vermoeidheid en een flinke loopneus… Het is slechts een kleine greep uit de symptomen van een griep. De ziekte wordt veroorzaakt door het influenzavirus, dat zich nestelt in je keel. Er zijn gelukkig meerdere manieren om te voorkomen dat dit virus je velt. Denk aan de regels die ook voor het coronavirus gelden: afstand houden, hoesten en niezen in je ellenboog en vaak je handen wassen. Maar ook deze tips tegen griep kunnen helpen:

Risicogroep? Haal een griepprik

Ben je gevaccineerd, dan loop je minder risico om ernstig ziek te worden van de griep. Vooral voor mensen die ouder zijn dan zestig jaar of last hebben van hart- of longziekten kan zo’n prik echt het verschil maken.

Eet gezond en beweeg

Door gezond te eten en te bewegen, werk je aan je weestand. Met een gevarieerd dieet krijg je namelijk vitaminen binnen en beweging zorgt voor een goede bloedcirculatie. Hierdoor worden voedingsstoffen goed door je lichaam getransporteerd. Beweging is trouwens ook goed voor je lymfeklieren. Lymfeklieren zijn verzamelplaatsen van witte bloedlichamen, die er op hun beurt weer voor zorgen dat virussen zich niet door je lichaam verspreiden.

Drink veel water

Zorg dat je minimaal anderhalf tot twee liter water per dag drinkt, want dan blijf je gehydrateerd. Je slijmvliezen drogen zo niet uit. En juist die vliezen, zeker die in je neus, zijn heel belangrijk voor het vermijden van besmettingen! Ze houden namelijk virussen tegen, nog voordat ze je lichaam binnendringen.

Ga naar buiten

Wist je dat vitamine D heel goed is voor je weerstand? De belangrijkste bron van deze vitaminesoort ben je zelf. Je lichaam maakt het namelijk aan als je in aanraking komt met zonlicht. Lekker naar buiten gaan is dus een goede manier om te zorgen dat je niet ziek wordt!

Slaap zeven tot acht uur per dag

Tijdens je slaap herstellen de cellen in je lichaam zich. Daardoor zijn ze beter in staat zich te weren tegen virussen en de slechte bacteriën. Zorg dus voor voldoende nachtrust.

Vermijd stress

Heb je stress, dan komt jouw lichaam in de vecht- of vluchthouding. Er gaat bijvoorbeeld extra aandacht naar je spieren, zodat je goed kunt rennen. Ontzettend handig als je oog in oog staat met een leeuw, maar niet als je een ziekte wil vermijden. Je afweersysteem wordt namelijk een ondergeschoven kindje, met alle gevolgen van dien.

Ventileer je huis of werkplek

Als we iets hebben geleerd van de coronacrisis, is het wel dat aerosolen een grote rol spelen bij het verspreiden van griep. Het zijn minidruppeltjes die tot wel een kwartier in de lucht blijven hangen. Zorg voor goede ventilatiesystemen en zet ramen minimaal een kwartier per dag tegen elkaar open. Dat zorgt voor doorluchting en dus voor een betere luchtkwaliteit!

We hopen dat de winter doorkomt met deze tips tegen griep!

Werk je bij AB Werkt? Wij vinden fit en vitaal blijven belangrijk. Daarom werken wij met een speciale vitaliteitsregeling.

 

Ontvang de nieuwsbrief

Met vacatures én informatie over werk en solliciteren