AB Werkt staat dichter bij de klanten, waarbij we per regio onze dienstverlening verder gaan afstemmen op de vraag. Regio’s centraal in dienstverlening. Dat is een van de positieve gevolgen van de aangescherpte commerciële activiteiten van AB Werkt. Ferry Beks vertelt je er meer over.
Ferry Beks is sinds 2020 commercieel verantwoordelijk voor de dienstverlening van AB Werkt op het gebied van detacheren en uitzenden. Hij stuurt onder andere de zeven regiokantoren aan van AB Werkt in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Samen met de kantoren is Ferry bezig om de strategie voor de komende jaren vorm te geven. ‘Vanaf de tweede helft van 2020 zijn we een traject aangegaan met de kantoormanagers’, vertelt hij. ‘Daarbij kijken we onder andere hoe we het regionaal ondernemerschap van de kantoren kunnen verbeteren. Onze visie is daarbij is dat je door regionale en sectorale verschillen niet alle klanten op dezelfde manier moet bedienen.’
Grote verschillen
Zo zijn er volgens Ferry sectoraal grote verschillen tussen de regio’s. ‘Op sommige plekken in Zuid-Nederland is het leveren van mensen voor de fruitpluk bijvoorbeeld belangrijk, zoals in Zeeland. Terwijl we in Zuid-Limburg meer te maken hebben met MKB-bedrijven met weer een andere personeelsvraag.’ Daarnaast zijn er grote verschillen in het marktaandeel tussen de verschillende regio’s. Ferry: ‘In de regio’s waar we een relatief hoog marktaandeel hebben kunnen we ons concentreren op het verder verbeteren van de kwaliteit, terwijl we in andere regio’s ook inzetten op kwantitatieve groei.’ Regio’s centraal in dienstverlening.
Zelf aan het stuur
De kantoormanagers doorlopen momenteel een traject om op basis van cijfers en data de uitdagingen voor de komende tijd vast te stellen, zegt Ferry. ‘Daar komt veel energie uit voort. Zowel de kantoormanagers als de accountmanagers en recruiters komen veel meer zelf aan het stuur en bepalen deels zelf de koers van de regionale dienstverlening. Ook de huisvesting is nu een verantwoordelijkheid voor de kantoren, waardoor we al meteen een grote slag maakten in het beheersen van de kosten daarvan.’
Klanten spekkoper
Klanten zijn uiteindelijk op verschillende manieren spekkoper van de nieuwe aanpak, aldus Ferry. ‘AB Werkt staat dichter bij de klanten. Ondernemers zullen merken dat de diensterverlening dichter aan huis wordt geleverd, toegespitst op de vraag uit hun regio. En doordat we de kosten beter beheersen, kunnen we ook prijstechnisch scherper zijn. Daarnaast willen we ons onderscheiden doordat onze dienstverlening op een hoog niveau is en blijft en we compliant zijn aan alle wet- en regelgeving.’