Hoe gaat het met AB Werkt? Die vraag staat jaarlijks centraal tijdens de coöperatieavonden in december. Dit keer blikt HR-directeur Daniëlle Royakkers namens de organisatie terug en vooral vooruit. ‘2025 zal een periode van transitie worden waarin we ons voorbereiden op de toekomst.
Hoe gaat het met AB Werkt?
‘Voor AB Werkt was 2024 een heel uitdagend jaar. Dat is vooral het gevolg van economische ontwikkelingen, een krappe arbeidsmarkt, gestegen loonkosten en een overheid die stuurt op vaste banen. Deze uitdagingen beïnvloedden in 2024 onze volumes en urenintensiteit en dus ons resultaat. We komen door verschillende ingrepen uit op de nullijn, maar realiseren ons dat we niet doorkunnen met de groeistrategie die we een paar jaar geleden uitstippelden.
AB Werkt móet van koers veranderen. Voor de zomer van 2024 stelden we onszelf daarom al de vraag hoe we als AB Werkt het beste de toekomst in kunnen. Via een brede projectgroep met ook de Raad van Commissarissen en Ledenraad onderzochten we kansen en bedreigingen. Daar kwam bijvoorbeeld uit dat we nu te maken hebben met een lastige profilering naar buiten en opgesteld staan voor een laagopgeleide doelgroep. We moeten meer naar waardecreatie.’
Hoe ziet de nieuwe strategie van AB Werkt eruit?
‘De nieuwe strategie 2025-2028 van AB Werkt heeft als doel dat we een betekenisvolle organisatie worden voor onze leden, klanten, medewerkers en kandidaten. Dat doen we via zes pijlers:
- Creëren van blije leden, klanten, kandidaten en medewerkers. Daarvoor zullen we hen continu bevragen, zodat we onze dienstverlening steeds kunnen aanpassen en verbeteren.
- Verder specialiseren in sectoren en beroepen. Door keuzes te maken kunnen we onze slagkracht concentreren op waar we goed in zijn.
- Meerdere arbeidsoplossingen bieden. Bijvoorbeeld detachering, werving en selectie.
- Werven en opleiden voor de toekomst.
- Bouwen aan een wendbare en slagvaardige organisatie.
- Een positieve bijdrage leveren aan de wereld. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid of maatschappelijke impact. Dit past bij een toekomstbestendige sector waar veilig werk, goede arbeidsomstandigheden en eerlijke beloning voorop staan.
Wat betekent dat voor de komende periode?
‘Deze nieuwe strategie vraagt om inzicht waar de markt de komende jaren naartoe beweegt, zodat we de juiste keuzes kunnen maken en deze toetsen aan onze strategische pijlers. Een paar projecten voor het komende jaar hebben we al uitgewerkt. Zo zijn we in december 2024 gestart met de groencampagne. De groensector past goed bij AB Werkt en daarom gaan we die markt heel gericht benaderen, zowel naar kandidaten als werkgevers. Daarnaast zullen we in 2025 mensen specifiek opleiden, bijvoorbeeld via leerwerktrajecten. Via onze recruiters kijken we meer naar de potentie van kandidaten, zodat we hen via een opleidingstraject kunnen laten doorgroeien in functies waar nu en in de toekomst vraag naar is.’
Hoe kijk jij naar de toekomst van AB Werkt?
‘We kijken vol vertrouwen naar de toekomst. De nieuwe strategie vraagt natuurlijk tijd. 2025 zal geen makkelijk jaar worden, maar een periode van transitie waarin we ons gaan voorsorteren op de toekomst. Maar we weten nu waar de kansen liggen voor AB Werkt en hoe we daarop kunnen inspelen. Er is dus zeker perspectief! Zo zorgen we dat AB Werkt klaar is voor the next generation.’