Een boer is onmisbaar in zijn bedrijf: de koeien moeten dagelijks gemolken en de aardappelen gerooid. Maar wat als de boer ziek is? Dan komt de afdeling Bedrijfsverzorging kijken. Iemand die deze tak van binnen en buiten kent is Marly van Asten (29). Zij is Planner Agrarische Bedrijfsverzorging in Uden: een baan waarin het overzicht bewaren cruciaal is.
Dat de Venrayse Marly nu haar plek heeft gevonden op een kantoor, verbaasde haar zelf ook. ‘Ik heb Sport, Economie en Communicatie (SPECO) gestudeerd. Leuk en interessant, maar uiteindelijk komt er een heel klein gedeelte van de studenten terecht in de sportwereld. Ik heb het maar laten varen.’ Afgelopen mei klopte ze aan bij AB Werkt. ‘Mijn vader had vroeger een varkensbedrijf, van kleins af aan zit dat agrarische al in mij.’ Marly zwijgt even. ‘Al ben ik wel allergisch voor varkens’, lacht ze.
Tot in de puntjes
Het runnen van een boerenbedrijf trekt Marly dus niet echt, maar als planner is ze er wel continu mee bezig. ‘Alle boeren die lid zijn van AB Werkt kunnen aanspraak maken op onze hulp. Kan een boer zijn bedrijf tijdelijk niet draaiende houden – door ziekte, vakantie of simpelweg handen tekort – dan sturen wij een bedrijfsverzorger die het allemaal oppakt. Dit moet natuurlijk tot in de puntjes worden gepland.’
Matchmaker
Dat plannen is niet eenvoudig. ‘Er stromen meerdere hulpvragen per dag bij ons binnen. Sommige zijn acuut, andere op beter planbare basis. Dan is het ook nog maar de vraag of er voor die periode een bedrijfsverzorger mét juiste vakkundigheid beschikbaar is. De werkzaamheden bij een veehouderij zijn namelijk heel anders dan bij een akkerbouwbedrijf. Als ik later terug hoor dat ik juist hebt gematcht, tovert dat wel een lach op mijn gezicht.’
Een stukje gelukkiger
Marly is in de wieg gelegd voor haar werk. ‘Ik hou van structuur en planmatig werken. Mijn baan bestaat uit continu puzzels oplossen en het overzicht bewaren. Dat vind ik heerlijk. Maar de meeste voldoening haal ik uit het contact met de boeren. Ze hangen soms vol van wanhoop aan de telefoon en delen hun aangrijpende verhalen. Als ik kan helpen, hangen ze een stukje gelukkiger weer op. Dan merk je het belang van dit werk.’
Na drukte komt zonneschijn
Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, vertelt ze. ‘We zitten in een enorm drukke periode. Het hele land heeft personeelstekort en dat is bij ons niet anders. Als een boer nu een vakantieaanvraag doet, moeten we ‘m misschien teleurstellen. Met drie keer zoveel ziektegevallen dan normaal moet je keuzes maken. Helpen we iemand die platligt omdat hij een operatie moest ondergaan of iemand die een weekje Griekenland heeft geboekt? Het liefst allebei, maar we sturen ons schaarse personeel dan wel waar de nood het hoogst is.’
Wat moet, dat moet
‘Rustig blijven en duidelijk communiceren, dan krijg je veel voor elkaar’, garandeert Marly. Dat werd haar snel duidelijk toen ze voor het eerst bereikbaarheidsdienst had. Tijdens zo’n dienst neem je de telefoon mee naar huis, omdat boeren dag en nacht moeten kunnen bellen. ‘Die avond kwamen er ineens vijf nieuwe ziekteadressen bij die acuut in de planning opgenomen moesten worden. Best even spannend, vooral met een strak schema. Maar het lukt altijd. Dat moet gewoon.’
Altijd blijven lachen
Gelukkig hoeft Marly het niet allemaal in haar eentje te doen. ‘We hebben een team van vier man waarmee we alle ballen in de lucht houden. We hebben het ongelofelijk druk, maar er is altijd tijd voor een grapje. Je moet het ook leuk houden voor jezelf.’ Om de druk van de ketel te halen, is het team op zoek naar nieuwe bedrijfsverzorgers. ‘De toekomst van het boerenbestaan is onzeker, maar als bedrijfsverzorger heb je niet de lasten van een eigen bedrijf.’ Marlys tip: ‘Neem gewoon eens een kijkje. Het boerenleven is leuk en hun werk ontzettend belangrijk!’