Werkgevers en Roemeense medewerkers kunnen rekenen op Lucica

ervaringsverhaal

Roemeense mensen die via AB Werkt in Nederland werken zich thuis laten voelen. Dat is in een notendop de taak van Lucica van der Burgt, Personeelsbeheerder Internationale Medewerkers. ‘Mensen weten dat hun problemen direct worden opgepakt en opgelost – ze vertrouwen mij.’

Haar Roemeense voornaam en Nederlandse achternaam verraden al een beetje waarom Lucica in Nederland woont en werkt. ‘Ik ben hier voor de liefde terechtgekomen’, lacht ze. En ook met veel liefde en aandacht richt ze zich op haar taak bij AB Werkt: het begeleiden van Roemeense medewerkers die in Nederland aan de slag zijn. ‘AB Werkt vindt het belangrijk dat zij de juiste aandacht krijgen en op een gelijke manier behandeld worden. Dat ze voelen dat AB Werkt ze serieus neemt en voor ze klaar staat. Ik zorg daar samen met collega’s voor.’

Aanwezig bij alle gesprekken

Lucica vd Burgt personeelsbeheerRoemeense medewerkers werken in Nederland bijvoorbeeld in de agrarische en logistieke sector of doen productiewerk. ‘Ik ben verantwoordelijk voor al hun werkgerelateerde zaken’, zegt Lucica. ‘Zoals functionerings-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken. Maar ook op het gebied van verzuim ben ik actief. Bij een ziekmelding neem ik contact op om te kijken wat iemand nodig heeft. Samen met de hospitalitymedewerker kan ik regelen dat iemand een huisarts bezoekt of naar de apotheek gaat. De hospitalitymedewerker kan zo nodig mee, ik regel het contact. Ook voor recruitment in de regio ben ik verantwoordelijk. Ik regel dat de juiste kandidaat op de juiste aan aanvraag terecht komt.’

Ruim een kwart is Roemeens

AB Werkt telt twee Roemeense en zeven Poolse personeelsbeheerders. Lucica: ‘We zijn verspreid over de zeven kantoren van AB Werkt. Ik werk vanuit Hoogeloon voor vier kantoren. Dat doe ik voor Hoogeloon samen met een collega die zich richt op de Poolse medewerkers. Bij AB Werkt is ongeveer een derde van de internationale medewerkers Pools en ruim een kwart Roemeens. Daarnaast word ik ingezet voor mensen die Engels spreken, zoals Bulgaarse, Hongaarse en Spaanse medewerkers.’

Zoveel mogelijk thuis laten voelen

Als een Roemeense medewerker elf weken gewerkt heeft, voert Lucica met diegene het eerste voortgangsgesprek. ‘Daarin overleggen we hoe het gaat, welke ambities iemand heeft, wat diegene leuk vindt in het werk en of er vakantieplannen zijn om rekening mee te houden. We kijken ook of iemand zich verder wil ontwikkelen, bijvoorbeeld door het behalen van een heftruckcertificaat of de Nederlandse taal te leren. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de internationale medewerkers zich hier zoveel mogelijk thuisvoelen.’

Sportschool en pizza-overleg

Door regelmatig contact te hebben met de internationale medewerkers wil AB Werkt ook voorkomen dat mensen niet goed in hun vel zitten of zich eenzaam voelen. ‘We geven bijvoorbeeld tips wat mensen in hun vrije tijd kunnen doen, zoals naar de sportschool gaan. Sommige mensen voelen zich beperkt in hun bewegingsruimte omdat ze geen eigen auto hebben. In dat geval kunnen we bijvoorbeeld fietsen regelen op de huisvestingslocaties of vertellen waar ze de dichtstbijzijnde winkel kunnen vinden. Ook organiseren we leuke activiteiten, zoals bbq’s, een pizza-overleg en worden ze uitgenodigd voor bijvoorbeeld de snertbijeenkomst. Zo proberen we verbinding tot stand te brengen.’

Blij dat ik er ben

Doordat Lucica zelfs Roemeense is, kan ze naar eigen zeggen de medewerkers nog beter begrijpen. ‘Zo zijn Roemeense mensen vanuit de cultuur het niet gewend dat een werkgever interesse in ze toont en dat ze bij hem of haar terecht kunnen met problemen. Dat is voor sommigen een drempel – maar ze vinden het uiteindelijk wel leuk en bijzonder. Ik onderhoud het contact met meer dan honderd mensen. Zij zijn over het algemeen heel blij dat ik er ben. Ze weten dat hun problemen direct worden opgepakt en opgelost – ze vertrouwen mij. En ik geef ze uitleg over allerlei zaken, zoals het fasesysteem, dat stellen ze erg op prijs.’

Werkgevers ondersteunen

‘Ook inleners zijn blij met ons’, vervolgt Lucica. ‘Zij ervaren soms een taalbarrière, ook al doet een medewerker zijn of haar werk verder heel goed. Wij kunnen dan ondersteunen in de communicatie. Voorafgaand aan het werk gaan we ook altijd met een medewerker samen met de accountmanager en de inlener om de tafel. Dan krijgt de medewerker onder andere uitleg over de werkplek. Ook ben ik aanwezig bij de gesprekken en ik houd desgewenst contact met de klant. Inleners weten dat ze op ons kunnen rekenen.’

Liefde van zijn leven

Lucica helpt AB Werkt ook om nog meer Roemeense mensen die al in Nederland wonen aan het bedrijf te verbinden. ‘Bijvoorbeeld door op beurzen te staan, speeddates te houden en via het plaatsen van vacatures in het Roemeens. Nieuwe medewerkers worden ook vaak aangedragen door andere Roemeense mensen. Als de persoon die iemand heeft aangedragen – vaak een vriend of familielid – 350 uur bij ons aan de slag, is levert dat een bonus op van 250 euro netto. Zo zijn al tientallen nieuwe Roemeense medewerkers bij ons terecht gekomen.’

De liefde die Lucica zelf naar Nederland bracht, kwam ze onlangs ook weer tegen in haar werk. ‘Ik werd laatst gebeld door een man uit Roemenië van vijftigplus die via zijn baan bij AB Werkt de liefde van zijn leven is tegengekomen. Hij is AB Werkt zo dankbaar daarvoor. Ze gaan binnenkort trouwen. Dat is zo leuk om te zien! Dit maakt mijn werk zo bijzonder.’

Lees ook het verhaal van deze bloemenkwekerij, die tevreden is over de internationale werknemers van AB Werkt.

Ontvang de nieuwsbrief

Met vacatures én informatie over werk en solliciteren

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden