Elk jaar ontvangt AB Werkt 700 fruitplukkers uit Polen – zo bereiden we ons voor

artikel

Een flinke en vooral dankbare klus. Zo noemt accountmanager Niek van Loenhoud het jaarlijks fruitplukseizoen in Zeeland, van eind augustus tot pakweg halverwege de herfst. Samen met zeven AB Werkt-collega’s zorgt hij dat fruittelers uit de regio extra handen krijgen in die cruciale periode. Hoe? Door elk jaar zo’n 700 plukkers over te laten komen uit Polen. ‘En we regelen alles: het werk, de betaling, maar ook begeleiding, huisvesting en al het papierwerk.’

‘In Zeeland hebben we zo’n tachtig fruittelers als klant’, vertelt Van Loenhoud. ‘Vrijwel allemaal telen zij appels en peren. Het einde van de zomer is het ideale moment om ze te plukken ­– een enorme bulk werk, natuurlijk.’ Tijdens die piekperiode springt AB Werkt in. ‘Met zo’n 700 medewerkers uit Polen, dus. Die werven we via Poolse, professionele bemiddelingsbureaus. Met deze kantoren hebben we goed contact, zodat we onze diensten naar de telers én naar de medewerkers toe elk jaar weer verbeteren.’

Honderden nummers

‘Je kunt je voorstellen dat we ons goed voorbereiden op de komst van zo’n grote groep’, vervolgt Van Loenhoud. ‘Denk bijvoorbeeld aan de burgerservicenummers die nodig zijn om in Nederland aan het werk te kunnen. Zeker driekwart van de groep heeft er al een omdat ze eerder in Nederland hebben gewerkt. Voor de rest vragen we nummers aan bij de gemeente. Om die op te halen, moeten de plukkers wel fysiek aanwezig zijn bij het gemeentehuis. Wij begeleiden hen hier uiteraard bij. Hiervoor reserveren we twee dagen en maken we voor de medewerkers, de klanten en de gemeente een zorgvuldige planning. Zo verloopt dit alles voor elke partij zo vlot mogelijk en krijgen de medewerkers snel hun salaris.’

Wonen op een vakantiepark

Dan nog de huisvesting. Elk jaar weer een behoorlijke opgave om goed te regelen, benoemt Van Loenhoud. ‘Van alle arbeiders kunnen er zo’n 300 verblijven bij de klant zelf. Voor de rest van de groep organiseren wij het verblijf. Je kunt van woningcorporaties natuurlijk niet verwachten dat ze huizen voor ons vrijhouden, voor die enkele weken dat we er gebruik van maken. Daarom zoeken we elk jaar weer naar nieuwe oplossingen. Gelukkig kunnen onze medewerkers meestal terecht op een vakantiepark met huisjes van goede kwaliteit. En dat is belangrijk, want we willen dat mensen zich goed voelen. Ze moeten na een werkdag neer kunnen ploffen op een comfortabele bank en in fijne bedden slapen, dat vinden we echt belangrijk.’

Geen nummertjes

Zo’n plek waar veel werknemers dicht bij elkaar wonen, is voor AB Werkt ideaal. ‘We zijn verantwoordelijk voor de begeleiding van alle medewerkers waar we de huisvesting voor regelen. Daarom komen we eens in de week langs op de woonlocatie om te kijken hoe de vlag erbij hangt. Is iedereen tevreden? Zijn er nog vragen over het werk? Hoe kunnen we helpen? Dit soort gesprekken zijn ontzettend belangrijk voor de verstandhouding tussen de medewerkers en AB Werkt. Ze zijn geen nummertje bij ons. Sommige mensen komen dan ook al tien jaar achter elkaar bij ons terug. Erg fijn om te merken dat ze onze aanpak zo waarderen.’

Lees ook: het verhaal van fruitteler Pieter Jans Jansonius, die tijdens de fruitpluk internationale werknemers van AB Werkt inzet.

Ontvang de nieuwsbrief

Met vacatures én informatie over werk en solliciteren