Elk jaar ontvangt AB Werkt 650 fruitplukkers uit Polen – zo bereiden we ons voor

artikel

Een flinke en vooral dankbare klus. Zo noemt accountmanager Niek van Loenhoud het jaarlijks fruitplukseizoen in Zeeland, van eind augustus tot pakweg halverwege de herfst. Samen met zeven AB Werkt-collega’s zorgt hij dat fruittelers uit de regio extra handen krijgen in die cruciale periode. Hoe? Door elk jaar zo’n 650 plukkers over te laten komen uit Polen. ‘En we regelen alles: het werk, de betaling, maar ook begeleiding, huisvesting en al het papierwerk.’

‘In Zeeland hebben we zo’n tachtig fruittelers als klant’, vertelt Van Loenhoud. ‘Zij telen appels en peren, maar met name de perenteelt zorgt voor een enorme piek aan het einde van de zomer. Dit is het ideale moment om ze te plukken ­– een enorme bulk werk, natuurlijk.’ Tijdens die piekperiode springt AB Werkt in. ‘Met zo’n 650 medewerkers uit Polen, dus. Die werven we via Poolse, professionele bemiddelingsbureaus. Met deze kantoren hebben we goed contact, zodat we onze diensten naar de telers én naar de medewerkers toe elk jaar weer verbeteren.’

Wonen op een vakantiepark

De belangrijkste uitdaging is de huisvesting. Elk jaar weer een behoorlijke opgave om goed te regelen, benoemt Van Loenhoud. ‘Van alle arbeiders kunnen er ruim 300 verblijven bij de klant zelf. Voor de rest van de groep organiseren wij het verblijf. Je kunt van woningcorporaties natuurlijk niet verwachten dat ze huizen voor ons vrijhouden, voor die enkele weken dat we er gebruik van maken. Daarom zoeken we elk jaar weer naar nieuwe oplossingen. Gelukkig kunnen onze medewerkers meestal terecht op een vakantiepark met huisjes van goede kwaliteit. En dat is belangrijk, want we willen dat mensen zich goed voelen. Ze moeten na een werkdag neer kunnen ploffen op een comfortabele bank en in fijne bedden slapen, dat vinden we echt belangrijk.’ Echter het vinden van voldoende huisvesting voor de medewerkers wordt een steeds grotere uitdaging. ‘Het tekort groeit ieder jaar. Enerzijds komt dit door de relatief korte periode dat we de huisvesting nodig hebben. Anderzijds zijn er steeds meer internationale werknemers in andere sectoren nodig. Ook dit zorgt voor druk op de beschikbaarheid van huisvesting’, aldus Niek. Daarom wordt ieder jaar weer een stevig beroep gedaan op de klant, om zelf ook huisvestingsmogelijkheden te realiseren. ‘Er zijn veel mogelijkheden voor flexibele huisvesting en daar liggen echt kansen voor onze klanten. Alleen samen krijgen we het geregeld.’

Honderden nummers

‘Het is heel belangrijk dat we ons goed voorbereiden op de komst van zo’n grote groep’, vervolgt Van Loenhoud. ‘Denk bijvoorbeeld naast de huisvesting aan de burgerservicenummers die nodig zijn om in Nederland aan het werk te kunnen. Zeker driekwart van de groep heeft er al een omdat ze eerder in Nederland hebben gewerkt. Voor de rest vragen we nummers aan bij de gemeente. Om die op te halen, moeten de plukkers wel fysiek aanwezig zijn bij het gemeentehuis. Wij begeleiden hen hier uiteraard bij. Hiervoor reserveren we twee dagen en maken we voor de medewerkers, de klanten en de gemeente een zorgvuldige planning. Zo verloopt dit alles voor elke partij zo vlot mogelijk en krijgen de medewerkers snel hun salaris.’

Geen nummertjes

‘We zijn verantwoordelijk voor de begeleiding van alle medewerkers waar we de huisvesting voor regelen. Daarom komen we eens in de week langs op de woonlocatie om te kijken hoe de vlag erbij hangt. Is iedereen tevreden? Zijn er nog vragen over het werk? Hoe kunnen we helpen? Dit soort gesprekken zijn ontzettend belangrijk voor de verstandhouding tussen de medewerkers en AB Werkt. Ze zijn geen nummertje bij ons. Sommige mensen komen dan ook al tien jaar achter elkaar bij ons terug. Erg fijn om te merken dat ze onze aanpak zo waarderen.’

Lees ook: het verhaal van fruitteler Pieter Jans Jansonius, die tijdens de fruitpluk internationale werknemers van AB Werkt inzet.

Ontvang de nieuwsbrief

Met vacatures én informatie over werk en solliciteren

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden