Verduurzaming en verdergaande digitalisering, waaronder de inzet van kunstmatige intelligentie (AI). Ferry Beks is als commercieel directeur bij AB Werkt nauw betrokken bij beide ontwikkelingen. Hoe kijkt hij naar de toekomst? ‘Dankzij een combinatie van de onvervangbare menselijke interactie en AI kunnen we in de toekomst ons werk slimmer, sneller en beter doen.’
‘Duurzaam werken – ook binnen AB Werkt is het een belangrijk thema. Primair moeten we natuurlijk voldoen aan wet- en regelgeving, maar als coöperatie hebben we ook een bredere gezamenlijke verantwoordelijkheid. Graag willen wij onze organisatie en onze omgeving in de toekomst goed overdragen aan de toekomstige generaties. Daarom nemen wij onze verantwoordelijkheid om in te zetten op verduurzaming, bijvoorbeeld via hernieuwbare energie. Zo dragen we als AB Werkt ons steentje bij aan het tegengaan van de klimaatverandering. Daarnaast kunnen we besparen op de kosten voor bijvoorbeeld energie – in deze tijd natuurlijk mooi meegenomen! De komende jaren willen we ook met klanten, leden en medewerkers steeds meer het gesprek over verduurzaming aangaan.’
Diensten verduurzamen
‘Vooropgesteld: AB Werkt is géén organisatie met een enorme CO2-voetafdruk. We produceren bijvoorbeeld geen goederen, maar leveren vooral diensten. Toch kunnen ook wij duurzamer werken. Onze strategie is vooral om de kantoren zoveel mogelijk te verduurzamen en het wagenpark te vergroenen. De auto’s die we ter beschikking stellen aan medewerkers van de holding, zijn elektrisch of hybride. Bij een park waar we veel internationale medewerkers huisvesten, plaatsten we laadpalen en stellen we elektrische auto’s ter beschikking. Ook op onze eigen vestigingslocaties hebben we laadpalen neergezet en de daken voorzien van zonnepanelen. Ons kantoor in Herten kreeg een nieuwe, energiezuinigere klimaatinstallatie. Uiteraard zorgen we op al onze kantoren voor een volledige afvalscheiding en werken we al langer zoveel mogelijk papierloos’
Grenzeloos vergroenen
‘De eerste belangrijke stappen hebben we inmiddels dus al gezet, en vervolgstappen zijn op komst. Voor huisvestingslocaties die niet ons eigendom zijn en voor de auto’s van uitzendmedewerkers zoeken we naar oplossingen om verder te vergroenen. In de komende jaren willen we ook de voetafdruk verkleinen van de internationale medewerkers die naar Nederland komen. Overigens doen ze dat nu vooral per auto of bus en nauwelijks per vliegtuig, dus dat scheelt al.
In onze nieuwe strategie 2025-2028 onderzoeken we bovendien hoe we kunnen aanhaken bij wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen: de zogenoemde Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. En net als andere bedrijven zijn we vanaf 2025 wettelijk verplicht om te rapporteren over duurzaamheid (CSRD). In 2023 volgde één van onze medewerkers een opleiding op dit gebied, waardoor we hiervoor de kennis in huis hebben.’
Veel tijd besparen
‘Waar we binnen AB Werkt ook vol op inzetten, is digitalisering door onder meer de inzet van AI. Ben je benieuwd óf en hoeveel weekendtoeslag er geldt als iemand bijvoorbeeld op zaterdag moet werken? In plaats van een hele cao door te moeten akkeren, krijg je het antwoord dankzij AI nu binnen een paar seconden op je scherm. AI gaat grote impact hebben op veel vlakken, zowel bij AB Werkt zelf als bij onze klanten. Repeterend werk wordt steeds meer overgenomen door AI – en dat gaat verder dan alleen de automatisering van processen. Zo kunnen we als AB Werkt bijvoorbeeld beter en sneller plannen en vraag en aanbod van werk aan elkaar matchen.’ ‘Vanaf vorig jaar laten we vacatureteksten door AI schrijven. Er waren nog wel wat aanpassingen nodig om die teksten in de stijl van AB Werkt te krijgen, maar de kwaliteit van de AI-teksten wordt steeds beter. Recruiters hebben zo meer tijd om bijvoorbeeld met medewerkers in gesprek te gaan. Natuurlijk zijn er ook nadelen en risico’s, waar we goed rekening mee moeten houden. Bijvoorbeeld op ethisch gebied. Zo moeten we enorm oppassen dat door AI bij de matching geen discriminatie plaatsvindt. Daar hebben we dus extra aandacht voor.’
Superspannend en mooi
‘Digitalisering en AI zijn de toekomst en daar kunnen wij en onze klanten voordeel uit halen. Natuurlijk, er blijft van alles waar menselijke inzet en interactie onvervangbaar is. Door een combinatie met AI kunnen we ons werk nog slimmer, sneller en beter doen. Onze helpdeskmedewerkers die tien keer per dag dezelfde simpele vraag moeten beantwoorden, kunnen hiervoor AI inzetten en zo meer aandacht besteden aan complexere vragen. Zelf vind ik alle ontwikkelingen op het gebied van verduurzaming en digitalisering superspannend en heel erg mooi om bij betrokken te zijn. Ik kijk dan ook met veel plezier vooruit naar de stappen die we als AB Werkt op deze gebieden gaan zetten.’