Goed personeel moet je koesteren. Daarom ondersteunen we bij AB Werkt medewerkers waar we kunnen. Zodat ze lekker kunnen blijven werken – en duurzaam inzetbaar blijven voor jouw bedrijf. Een krachtig hulpmiddel hiervoor is het vitaliteitsgesprek. Waarom zijn deze gesprekken zo belangrijk? En wat kunnen ze jou als werkgever opleveren?
Hoe gaat het vitaliteitsgesprek in z’n werk?
Een vitaliteitsgesprek vindt plaats tussen de medewerker (die bij jou werkt via AB Werkt) en zijn of haar contactpersoon bij ons. Onze collega’s zijn getraind in het voeren van deze gesprekken. Het draait daarbij om duurzame inzetbaarheid van de medewerker bij jou, de opdrachtgever. Met andere woorden: hoe halen we samen fit de (AOW-)eindstreep?
Stel, een medewerker is regelmatig afwezig op het werk. Met een vitaliteitsgesprek kunnen we de medewerker dan helpen weer duurzaam inzetbaar te worden op de werkvloer. De nadruk ligt tijdens het gesprek niet op de afwezigheid zelf, maar op wáárom het is voorgekomen.
De achterliggende redenen vinden
Vaak ligt de oorzaak namelijk niet alleen in gezondheid. Het kan ook te maken hebben met privékwesties, de betrokkenheid bij het werk, sociale aspecten of de werkzaamheden zelf. Misschien zit de medewerker niet op de juiste plek, ervaart hij een lage drempel om zich af te melden of is hij niet betrokken bij het werk en de collega’s.
In een vitaliteitsgesprek zoeken we samen naar achterliggende redenen én duurzame oplossingen, die uiteindelijk leiden tot een duurzame samenwerking. Zo krijg jij weer een teamlid die op volle kracht werkt.
Samen zorgen we voor gezonde, gelukkige medewerkers
We hebben het vaak over duurzame inzetbaarheid. Om mensen gezond, gelukkig en fit te laten werken is dit een belangrijk onderwerp. Ook voor jou als werkgever is het van groot belang. Om je organisatie draaiende te houden, heb je krachten nodig waar je op kan rekenen. Met andere woorden: personeel met een zo klein mogelijke kans om uit te vallen.
Duurzame inzetbaarheid heeft te maken met lichamelijke fitheid. Maar het gaat over meer dan dat. Zit de medewerker bijvoorbeeld nog wel op de juiste plek? Is de functie nog naar wens? En hoe is de relatie met collega’s en leidinggevenden? Al die zaken hebben invloed op de kans op uitval.
Oorzaken en oplossingen
Ook privékwesties worden, waar nodig, meegenomen in het vitaliteitsgesprek. Je kan bijvoorbeeld denken aan de thuissituatie of financiële problemen. Het doel van het gesprek is om ervoor te zorgen dat een medewerker zijn werk langdurig goed kan uitvoeren. In het geval dat een medewerker vaak verzuimt of dat er iets anders speelt, halen we de oorzaken daarvan boven water.
Vervolgens zoeken we samen met de medewerker naar een oplossing om de duurzame inzetbaarheid beter te waarborgen. Kan AB Werkt, of misschien jij als opdrachtgever, helpen om de fitheid van de medewerker te verbeteren? We kijken daarbij naar de korte én de lange termijn.
Toegankelijkheid en persoonlijke aandacht
Om uitval te voorkomen, is het belangrijk dat personeel gemakkelijk gesprekken met ons kan aangaan. Met de vitaliteitsgesprekken geven we medewerkers de mogelijkheid om ook op eigen initiatief een gesprek te voeren. Hiermee worden we als AB Werkt nog toegankelijker voor hen.
De gebruikelijke voortgangs-, beoordelings- en evaluatiegesprekken blijven bestaan. Deze zijn vooral gericht op het functioneren van de medewerker. In de vitaliteitsgesprekken gaat het echt om duurzame inzetbaarheid – en dus het voorkomen van uitval.
Met de juiste begeleiding en persoonlijke aandacht kunnen we de oorzaken van uitval tijdig aanpakken. Daarnaast ligt de drempel voor afmelding hoger als medewerkers regelmatig gesprekken hebben met hun contactpersoon.
Bewustwording van verantwoordelijkheid
Soms is een medewerker zich niet bewust van de gedeelde verantwoordelijkheid om samen fit de (AOW-)eindstreep te bereiken. De medewerker staat er dan niet bij stil dat de werkgever én de medewerker samen een rol hebben bij gezond en duurzaam werken.
Als een werknemer vaak verzuimt, is het mogelijk dat degene niet goed omgaat met bepaalde risico’s. Thuis of op het werk. Of dat het personeelslid zich niet aan de basisregels houdt. Daarom vinden we het belangrijk om duidelijk te maken welke verantwoordelijkheid de medewerker heeft richting jou. Tijdens een vitaliteitsgesprek nemen we hem of haar dus mee in de impact die een afmelding heeft voor jou. De impact die het heeft op het hele bedrijf.
Daarbij vergeten we natuurlijk niet de verantwoordelijkheid die we zelf hebben. Wij maken ook een impact op medewerkers. Goed personeel is moeilijk te vinden. Die mensen moet je koesteren. Daar hoort in toenemende mate de rol van de werkgever bij. Het is belangrijk om serieuze aandacht te geven aan het welzijn van personeel. Daar helpt het vitaliteitsgesprek bij.
Op volle kracht door!
Naar aanleiding van het gesprek, zoeken de medewerker en de contactpersoon bij AB Werkt samen naar passende oplossingen. Oplossingen die het personeelslid én jou als werkgever verder helpen. AB Werkt brengt onderliggende problemen naar boven en helpt medewerkers weer op weg. Zodat jouw bedrijf op volle kracht door kan gaan!
Meer weten over vitaliteit? Bekijk deze blog die we eerder maakten.