Een goede begeleiding van arbeidsmigranten is essentieel. Voor zowel werkgever om het werk gedaan te krijgen, als voor de werknemer die het naar zijn zin moet hebben. Daarvan is AB Werkt zich bewust en we doen er alles aan om het op een goede manier te organiseren. We hebben daarvoor speciale mensen in dienst die meerdere talen spreken. Dat is zeker voor flexkrachten een groot voordeel. Er is veel werk waar geen diploma’s voor nodig zijn; daar kan een taalbarrière zorgen voor een mismatch.
Persoonlijke aandacht
Arbeidsmigranten hebben een hele stap genomen om – ver weg van hun thuissituatie – te komen werken. Persoonlijke aandacht en begeleiding is daarom belangrijk. Eigenlijk al vanaf het moment dat ze op het punt staan om naar Nederland te vertrekken.
Hoe beter mensen begeleid worden, hoe meer ze zich thuis voelen. Dat zorgt voor gelukkige mensen die ook met plezier aan het werk gaan. En dát zorgt weer voor een betere arbeidsproductiviteit. Dat wil iedere werkgever, toch?
Na bemiddeling neemt AB Werkt de begeleiding en verantwoordelijkheid heel serieus. Zodra een medewerker – nog in het land van herkomst – aan geeft bij ons te komen werken, komt er een begeleider in beeld. Dit zijn ook mensen die de Poolse, Roemeense en/of Engelse taal beheersen. Zo krijgt elke medewerker een persoonlijk contactpersoon waar hij/zij vanaf het begin in de moedertaal mee kan communiceren. Het grote voordeel is dat die ook de cultuur kent en begrijpt van de internationale werknemer.
Hospitality
Het contact blijft tussen AB en de medewerker blijft bestaan rondom de aankomst, werkgerelateerde begeleiding en huisvesting. Voor dit laatste heeft AB Werkt een speciale afdeling Hospitality, waar alles wordt georganiseerd. Vragen over loonstrookjes, de badkamer in een woning of verzekeringen worden stuk voor stuk netjes beantwoord. Ook beoordelings- en voortgangsgesprekken worden meertalig ingepland. Om op die manier het werkgeluk en ambities van de medewerker te bespreken. Via een internationale medewerkersportal houdt de medewerker overzicht over alle eigen uren en documenten. De uitleg hiervan wordt gepresenteerd in meertalige filmpjes. Zie dit filmpje voor een Nederlands voorbeeld.
AB Werkt werkt met een speciaal ingerichte Helpdesk. De Helpdesk bestaat uit een aantal Poolse en Roemeense medewerkers die als vraagbaak dienen in geval hier behoefte aan is. Alles voor een goede begeleiding van de arbeidsmigranten.
Meer over inzetten van internationale werknemers Ik heb een vacature!