5 tips voor een thuisgevoel op de werkvloer

blog

Wist je dat veel medewerkers meer tijd op hun werk doorbrengen dan in hun eigen huis? Dan is het belangrijk dat ze zich thuisvoelen in jouw bedrijf. Hoe je zorgt dat je (internationale) medewerkers zich in jouw bedrijf op hun gemak voelen, lees je hier. Dat komt de werksfeer én productiviteit ten goede!

1) Zorg voor een warm welkom

Voor elke nieuwe medewerker is het even wennen om bij een nieuwe werkgever en met nieuwe collega’s aan de slag te gaan. Zorg daarom voor een goede start. Werkt de medewerker in een team? Stel hem of haar dan even voor aan de andere mensen op de werkvloer. Dat zorgt meteen voor verbinding. Geef een rondleiding op je bedrijf, laat de werkplek, kantine en toiletten zien. Maar bijvoorbeeld ook waar je zelf bezig bent, andere afdelingen of plekken binnen het bedrijf waar de medewerker niet vaak zal komen. Dit geeft een open en transparant gevoel.

Deel relevante informatie, maar niet alles tegelijk. Dit kan zorgen voor een overkill en blokkade. Als een medewerker onzeker wordt, beïnvloedt dat ook zijn of haar prestaties. Voorkom in ieder geval dat je de medewerker in het diepe gooit. Uitdagen mag, maar geef zeker in het begin geen onmogelijke taken.

2) Zorg voor verbinding en open communicatie

Investeer als werkgever of leidinggevende in nieuwe mensen. Dit kost tijd en energie, maar dit krijg je terug in productiviteit van je medewerker. Na verloop van tijd zullen collega’s op de werkvloer dit overnemen. Goed onderling contact is belangrijk. Koppel iemand bijvoorbeeld aan een buddy, zoals iemand die al langer bij jou werkzaam is en de verantwoordelijkheid krijgt om de inwerkperiode op zich te nemen. Zo wordt iemand sneller opgenomen in het team. Het komt de productiviteit ten goede als er ook tijd is voor een ontspannen praatje. Als het alleen maar over werk gaat, ontstaat er al snel een kille en onpersoonlijke sfeer.


3) Blijf ook als werkgever/leidinggevende betrokken

Als werkgever is het ook van belang om een luisterend oor te bieden. Sta open voor feedback. Gooi na de eerste dagen of weken niet de deur dicht, maar blijf zorgen voor verbinding. Zeker voor internationale werknemers geldt dat ze opkijken en respect hebben voor een werkgever of leidinggevende. Het doet ze goed als ze merken dat je (soms) tussen hen op de werkvloer staat. Geef ze de vrijheid om met ideeën of vragen te komen. Heerst er een té afstandelijke sfeer, dan lopen medewerkers minder hard voor je. Wederzijds respect en begrip is belangrijk.

4) Organiseer leuke dingen

Teamactiviteiten of uitjes doen het altijd goed. Het is leuk om regelmatig even ‘uit de werksfeer’ te stappen en te ontspannen. Dit kan door bijvoorbeeld te gaan paintballen, een sportwedstrijd te bezoeken of een BBQ te organiseren. Maar ook een etentje buiten de deur wordt zeer gewaardeerd. Je zal zien dat er gesprekken op gang komen die op de werkvloer onbespreekbaar blijven. De dynamiek tussen collega’s verandert en er heerst meer en meer een groepsgevoel. Uitjes zijn niet alleen leuk, maar óók positief voor je bedrijfsresultaat.

5) Aantrekkelijke inrichting werkvloer

Richt de werkomgeving zo in dat het meer uitstraalt dan alleen werk. Bijvoorbeeld door planten neer te zetten, of iets leuks aan een kale muur te hangen. Maar een tafeltennistafel voor in de pauze werkt natuurlijk ook. Voorkom groepjesvorming door te zorgen voor één grote tafel, in plaats van een paar kleine tafels. Is de mogelijkheid er om de radio aan te zetten, schroom niet om dat te doen. Of laat je medewerkers zelf een afspeellijst maken die ze gezamenlijk overeenkomen. Het belangrijkste hierbij: sta open voor wat je medewerkers belangrijk vinden. Stel ze deze vraag. Wat maakt voor hen het werk nóg leuker? Zonder dat het natuurlijk de productiviteit in de weg staat.

Bonustip internationale werknemers:

Omdat internationale werknemers vaak al in een vreemde omgeving wonen, is het voor deze groep extra belangrijk om een goed gevoel op de werkvloer te creëren. Is er sprake van een taalbarrière? Probeer die te doorbreken met een kort woordenboekje. Het allerbelangrijkste: behandel alle medewerkers op een gelijke manier.

>> Eerder gaven we je al tips om grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer tegen te gaan.

Ontvang de nieuwsbrief

Met vacatures én informatie over werk en solliciteren