Weg met die werkdip: 5 tips om weer lekker in je vel te zitten

blog

Het is overduidelijk: je zit niet lekker in je vel. Je slaapt slecht, piekert veel en je ochtendhumeur blijft de hele dag hangen. Allesbehalve leuk, maar gelukkig zijn er genoeg manieren om dit te veranderen. Met deze tips maak je een goed begin.

1. Stel jezelf drie belangrijke vragen

Dat je opmerkt dat je niet lekker in je vel zit, is al een schouderklopje waard. Want pas als je doorhebt dat je je minder goed voelt, kun je er iets aandoen. Om erachter te komen wat de sleutel is om je beter te voelen, is het slim om jezelf deze drie vragen te stellen:
– Wat loopt er op dit moment niet lekker in mijn leven en hoe komt dat?
– Wat heb ik nodig om dit te veranderen?
– Wat kan ik vandaag nog doen om me iets beter te voelen?

Tip: schrijf je antwoorden op papier of in de notitieapp op je telefoon zodat je het later terug kunt lezen.

2. Zorg voor rust, reinheid en regelmaat

Wat er ook speelt in je leven waardoor je niet lekker in je vel zit, de drie R’s doen iedereen goed. Bouw genoeg rust in je leven door op tijd pauze te nemen tijdens je werk, een aantal afspraken uit je agenda te schrappen en genoeg tijd te maken voor ontspannende hobby’s. Zorg voor reinheid door gezond te eten, voldoende te drinken, veel te bewegen en je huis rommelvrij te maken. Want: een vol huis, is een vol hoofd. Meer regelmaat krijg je door iedere dag op (ongeveer) dezelfde tijd te eten, te slapen en op te staan. Het maken van een weekplanning – voor werk en privé – kan ook helpen.

3. Ga met je werkgever in gesprek

Misschien is met je werkgever in gesprek gaan het láátste waar je zin in hebt als je niet lekker in je vel zit. Toch is dit wel belangrijk. Denk maar zo: je werkgever heeft er alleen maar baat bij als het goed met je gaat. Ook kan hij of zij het dan beter plaatsen als je afwezig, sneller geïrriteerd of gewoon niet helemaal jezelf bent. Naast dat een luisterend oor fijn is, kan je werkgever ook meedenken over oplossingen. Misschien mag je ’s ochtend wel iets later beginnen zodat je meer uitgerust aan je dag begint, kan je takenpakket tijdelijk iets aangepast worden of kun je een aantal vakantiedagen opnemen. Een vitaliteitsgesprek voeren met iemand van AB Werkt kan je ook een duwtje in de goede richting geven. Lees hier hoe je zo’n gesprek aan kunt vragen.

4. Bedenk of je je collega’s bij wilt praten

Als je je werkgever hebt gesproken, is het een idee om je collega’s op de hoogte te stellen. Misschien vind je het fijn om te delen hoe je je voelt of denk je juist: ik wil dat op mijn werk alles zo normaal mogelijk blijft. De keus is aan jou. Twijfel je? Stel jezelf dan de vraag: wat zou ik zélf willen dat mijn collega’s met mij delen? Een andere optie is in gesprek gaan met een vertrouwenspersoon op je werk of een vertrouwenspersoon van AB Werkt.

5. Neem je huidige baan onder de loep

Dat je je niet optimaal voelt, kan natuurlijk ook door je werk komen. Misschien ga je gebukt onder een waslijst aan taken of word je juist niet meer uitgedaagd. Dit betekent niet dat je meteen een nieuwe baan moet zoeken. Wie weet is er binnen het bedrijf wel een functie die je leuker lijkt of kun je (intern) een opleiding volgen. Wil je toch echt het roer omgooien? Overweeg dan om een baan te zoeken in een andere sector. Misschien zit je daar wel helemaal op je plek.

Werk je al bij AB Werkt? Dan kan een vitaliteitsgesprek ook een verschil maken. Lees het blog voor meer informatie daarover.

Ontvang de nieuwsbrief

Met vacatures én informatie over werk en solliciteren